Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oldfors - City - men...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Oldfors - City - men...

Det här en avlång skål, numrerad 5174, formgiven av Hjördis Oldfors och i produktion i serien City, 1958-61 hos UE.
    Så långt kan UE-kännarna vara överens om.

Men - denna är försedd med en tejpad lapp på kanten, där det står "Hvo:s Hpr". Vad betyder det? Ett bränningsprov av viss grad?
    Den lilla lappen ovanpå med 15, visar antagligen vad den kostade en gång för längesen i svenska kronor på ett loppisbord.
    Sedan ser vi på baksidan 5174/800/1 på ytterligare en etikett.

Jag anar att den här skålen inte skulle ha kommit ut på marknaden, utan legat kvar på en av fabrikens lagerhyllor som referens.
    Vad tror ni? Låt få höra era teorier, eller vetskap, och jag blir tacksam.
    Bifogade filer

Husvagnsorganisationens hederspris kanske. Gissar att det är någon form av förkortning för pris.

Comment

E.B. Visst är det ett pris och Hvo är hemvärnsområde.

Comment

HPR. Hederspris??

Comment

Hpr för Hederspris, ja det låter inte alls otroligt.
          Men hur förklaras då siffrorna på baksidan? Det ser ser ju mer ut som en fabriksnotering.

Vad jag vet, brukade föreningar och andra, tigga till sig priser direkt från företag och affärer.
          T ex SEA glasbruk, gav i omgångar enstaka pjäser och partier till mindre klubbar som skulle ha DM- eller SM-tävlan i olika grenar, i Kronobergs län på 1980/90talen - som en jämförelse.

Comment

5174 är ju samma nummer som finns inpressat, alltså modellnumret. 800 kan ju vara ett angivet antal t.ex i första bränningen och 1 kan ju vara ett storleksnummer om det finns samma fat i olika storlekar. Spekulationer, javisst......

Comment

Etiketten på baksidan är uppenbart något internt för U-E eller för detaljisten, som skänkte skålen till t ex Hvo Upplands-Tuna. Skålen kan ju ha ingått i en försäljares visningskollektion och därför finns lite fler siffror angivna.

Skålen har ju uppenbarligen aldrig använts utan har stått på prishyllan.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                5174 är ju samma nummer som finns inpressat, alltså modellnumret. 800 kan ju vara ett angivet antal t.ex i första bränningen och 1 kan ju vara ett storleksnummer om det finns samma fat i olika storlekar. Spekulationer, javisst......
                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Etiketten på baksidan är uppenbart något internt för U-E eller för detaljisten, som skänkte skålen till t ex Hvo Upplands-Tuna. Skålen kan ju ha ingått i en försäljares visningskollektion och därför finns lite fler siffror angivna.
                Skålen har ju uppenbarligen aldrig använts utan har stått på prishyllan.
                Så ligger det nog till.
                Tack till er, och andra, för funderingarna!
                Såväl lapp som etikett kommer inte att tas bort, utan är en del av skålens historia.

Comment

Fint fat, men framför allt fina bilder! Jag är imponerad att du lyckades få sådan skärpa på den lilla etiketten. Har du något slags specialobjektiv på kameran?

Comment

Ursprungligen postat av Hermes Visa inlägg
                    Fint fat, men framför allt fina bilder! Jag är imponerad att du lyckades få sådan skärpa på den lilla etiketten. Har du något slags specialobjektiv på kameran?
                    Gideon använder denna
                    Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                      Ja den var ju billig...
                      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                        Ja den var ju billig...
                        Du kan säkert pruta lite på den
                        Här är några exempel på skärpa he he
                        Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                          Åja, det var väl att ta i.
                          Men jag skulle absolut inte ha något emot den värstingen. Man kan bergis få utsökta närbilder på hur det går till när en fluga käkar lunch på två kilometers avstånd.
                          Jag tror också att det kan bli konsekvenser, om jag fotar något på balkongräcket...
                          Dagen efter kan man läsa i Expressen och Aftonbladet att nationella insatsstyrkan, helikoptrar och massor av polisbilar ryckt ut till en viss adress.

Egentligen är min gamla Mavica också bra till närbilder, men denna gång använde jag en sån här http://www.google.se/images?hl=sv&rl...w=1131&bih=625 och visst är den proffsig och högupplösningen perfekt, när jag fått till det.

Ett minus är behändigheten. Det är jäkligt nervöst att hålla i den med en hand, och hålla i ett föremål med den andra utomhus. Man ska ju knäppa också, och då blir det fingerakrobatik. Mavican är stadig i det fallet.
                          Pappersmanual saknas till Ixus 50 så än provar jag mig fram med alla hundra inställningarna, med resultat att bara 20 % går att använda, och resten är suddiga.
                          Mavican sköter allt själv, så den förblir en pålitlig trotjänare.
                          Men tack för tipset!

Comment

Har också problem med suddiga bilder när jag ska riktigt nära med zoom, varje skakning på handen blir ju så mycket värre för bilden då.
                            Om man ska fota Keramik/glas osv så bör man ju egentligen använda sig av ett stativ. Nu använder jag en coolpix kamera och då ska jag testa med att beställa ett sånt här.

eller

För det priset spelar det ingen roll om det inte skulle funka.
                            Pes är mitt google.

Comment

Working...
                            X