Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tiden rinner ut, snälla, ni som är insatta i Gevle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tiden rinner ut, snälla, ni som är insatta i Gevle

Jag har bjudit på 2 ljusstakar, fr Gefle.

Är ju spontant lagd, ofta för mkt, jag började fundera, tänk om det inte är Percy

o frågade vederb, som även godkände att jag tog med foto o frågan hit

Jag känner till ngr olika ljusstaksmodeller som verkar ingå i hans grundsaker

som han varierar på många sätt o färg, det här är inte en av dem !!!

Eftersom den inte är märkt pappersmässigt ??? så har jag ett nr , som säkert kunna leda mig fram

Men har ngn sett dessa, förstår siffrorna, vet vem det är som designat ??????????????
    Bifogade filer

Ljusstake modell L är designad av Percy

Comment

Hallå Anne,
      Kan bekräfta att stakarna kallas F-modell vilket betyder ca 1930, eftersom bokatäverna betyder ålder eller nummerordning (jfr kurant 1931). Percy? Sannolikt, men inte bekräftat.

Stakarna är tillverkade i svart, handmålad (en färg) eller guldstoff och kostade mellan 5:- och 7:50 styck, då 1931. So long...

Comment

Tack, så väldigt mycket för hjälpen

luchur och Kim, modeller hit o dit. Måste få mig en privatlektion av ngn, vem ställer upp o lär en relativt trög kvinna det ???? Men det ska visst gå att lära gamla hundar att sitta oxå ??!!

Men samtidigt förvirrade ni mig lite, det var enl Kim inte säkert det var Percy som designat dem, o då blir det ointressant !!!!!

Har ett dygn på mig o leder just nu, men hur ska jag göra

Help

Comment

Hittade ett par likadana på denna sidan Anne..en bit ner på sidan finns en bild http://antikviteter.ifokus.se/Forum/...f-fa969adfe2ca

Comment

Enligt gefle boken av Tord Gyllenhammar sid 80 så är ljusstake modell L tillverkad av A. Percy.

Comment

Hallå Anne,
              Älskar hundrar. Mest små, gärna taxar, för dom har ett temerament som jag gillar; kaxiga, svårstyrda, nyfikna, alltid på jakt, hungriga men ändå älskvärda.

Jo, visst är det Percy, men det står inte i kuranten. Privatkektionen är jag nog inte rätt man för, men har väl studerat ämnet. Vad modellbetecknarna beträffar började man med med A och fortsatte så länge det gick (att sälja).Men när sed gäller dekorerna kunde var man inte lika nogräknad, man klistrade gärna t ex Blått band , Percy 1930,
              på en modell från 1920.Hoppas det ger en fingervisning... so long...

Comment

Working...
              X