Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funkis- Klotvas med udda ej publicerad stämpel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Funkis- Klotvas med udda ej publicerad stämpel?

I Holland har denna klotvas dykt upp och jag tänkte att jag skulle försöka reda ut när och vem, men jag saknar bra referenslitteratur vad gäller Gefle.

Modell är .B. dekor 396 och tillverkningstiden utifrån utseende och av saknad av Upsala-Ekeby i stämpeln borde vara 1930-39.

Finner man något i böckerna? Formgivare? Exportstämpel, som jag inte finner varken på nätet eller i Vingedal eller Nyström.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    I Holland har denna klotvas dykt upp och jag tänkte att jag skulle försöka reda ut när och vem, men jag saknar bra referenslitteratur vad gäller Gefle.

Modell är .B. dekor 396 och tillverkningstiden utifrån utseende och av saknad av Upsala-Ekeby i stämpeln borde vara 1930-39.

Finner man något i böckerna? Formgivare? Exportstämpel, som jag inte finner varken på nätet eller i Vingedal eller Nyström.

http://www.servimg.com/image_preview...264&u=12593817
    Har den i "blått band", två exemplar. Den ena stämplad bara .B. och den andra fullstämplad .B. , Uppsala Ekeby Gefle stämpeln, BLÅTT BAND,
    450 och under 450 ser det ut som det står 35. Antar att 450 står för
    April 1950.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Har den i "blått band", två exemplar. Den ena stämplad bara .B. och den andra fullstämplad .B. , Uppsala Ekeby Gefle stämpeln, BLÅTT BAND,
      450 och under 450 ser det ut som det står 35. Antar att 450 står för
      April 1950.
      Vasen ifråga kan ju ha en enkel servisdekor som mönster. Hur tolkar du 396 på denna- dekor eller tillverkad 1939 i juni?

Comment

Dekornummer även om det är högt, på Blått Band anger siffrorna först månaden och sedan året. Jag kollade ett par saker i skåpet, där fanns 152 men också 1254. Om dom inte vänt på siffersystemet på den vi avhandlar så måste det vara ett dekornummer.

Comment

Tack! Ja, då var det som jag misstänkte förmodligen dekor 396.

Comment

Working...
          X