Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle grön skål med hänklar, 30-tal [ID: Gefle, Percy, modell BX]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gefle grön skål med hänklar, 30-tal [ID: Gefle, Percy, modell BX]

Jag kan för allt i världen inte lyckas se vilket nummer denna skål är stämplad med, är det någon som vet vem som gjort den och när?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2013-01-07, 12:56.

Vas BX 1936-55, höjd 10 cm. Arthur Percy. Allt enl Gefle boken av Gyllenhammar

Comment

Åh, tack! Hur kunde du se vad det står? 1936, ja där ser man, jag hade gissat på att den var tidigt 30-tal!

Comment

Jag såg inte, men bild finns på sidan 84

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
          Jag såg inte, men bild finns på sidan 84
          Smidigt
          Det är EN av de böcker jag hoppas kunna köpa snart...

Comment

Nu har jag kikat runt om sett ett par BX, men de är helgröna samt stämplade BX i godset. Har man blandat i någon metall för att få den glasyr det är på min, och i så fall vilken? Vilken av de två är tidigast?

Comment

Det som står stämplat ovanför ovalen är 1777, dvs glasyrens nummer.

Comment

BX är modellen på själva skålen. Sen har den glaserats i olika färger beroende på vilken serie den skall tillhöra. Gefle har gjort så med de flesta av sina alster, 1 grundmodell, flera glasyrer Åldern kan man ev räkna ut tack vare glasyren.
                Just denna glasyr nr.1777 kallas: spenatgrön med svarta effekter och gjordes under perioden 1930-43

Comment

Jag har sett den här i Rubin, bl.a.

Comment

Tack för svar Jo, att det finns olika glasyrer till de olika modellerna vet jag, jag blev mest nyfiken på att det skilde i stämplingen på denna och de helgröna jag såg på nätet och tänkte att det kanske gick att säga något mer utifrån det.
                    Peter S, SER du att det står 1777 eller vet du det ändå? I det första fallet är jag aningen avis på din syn

Comment

Nej, det ser jag inte på just denna. Men jag har sett tillräckligt många för att veta det.

Comment

Bo Fajans, Dahlskog?

Mitt minne sviker mig lite här, då jag sett denna innan. Jag har då för mig att det var Dahlskog och Bo Fajans men är inte riktigt säker. Och jag kan inte hitta den på nätet trots en hel del googlande. Hittade den inte heller här på pes, så nu blir jag osäker.

Någon som sett den innan?

Click image for larger version

Name:	BoFajans Evald ev.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	543285

Name:	BoFajans Evald ev1.jpg
Size:	48,7 KB
ID:	543286

Name:	BoFajans Evald ev2.jpg
Size:	72,4 KB
ID:	543287

Name:	BoFajans Evald ev3.jpg
Size:	95,9 KB
ID:	543288

Name:	BoFajans Evald ev4.jpg
Size:	87,2 KB
ID:	543289
                        Pes är mitt google.

Comment

Spontant känns den som GEFLE, men då borde den ha någon versal inpressad.

Comment

Percy, Gefle. Glasyr 1777... Ganska vanlig med Rubin-dekor också. Är osäker på modellbeteckningen. Jag tror de haft svårt att få dit djupstämpeln. Den verkar saknas här också:

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Spontant känns den som GEFLE, men då borde den ha någon versal inpressad.
                              Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                              Percy, Gefle. Glasyr 1777... Ganska vanlig med Rubin-dekor också. Är osäker på modellbeteckningen. Jag tror de haft svårt att få dit djupstämpeln. Den verkar saknas här också:
                              http://fundogfunkis.dk/Webshop/Item.aspx?ItemId=2011
                              Tack så hemskt mycket, ni har ju helt rätt. Mitt minne spelade mig ett spratt alltå =)
                              Den har tidigare varit uppe på pes också ser jag nu med er hjälp.
                              Last edited by Kaptenen; 2013-01-07, 12:53. Anledning: Sammanfogat trådar och tagit bort ogiltig länk
                              Pes är mitt google.

Comment

Working...
                              X