Jag kan för allt i världen inte lyckas se vilket nummer denna skål är stämplad med, är det någon som vet vem som gjort den och när?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gefle grön skål med hänklar, 30-tal [ID: Gefle, Percy, modell BX]
Collapse
X
-
SmidigtUrsprungligen postat av luchur Visa inläggJag såg inte, men bild finns på sidan 84

Det är EN av de böcker jag hoppas kunna köpa snart...
Comment
-
BX är modellen på själva skålen. Sen har den glaserats i olika färger beroende på vilken serie den skall tillhöra. Gefle har gjort så med de flesta av sina alster, 1 grundmodell, flera glasyrer
Åldern kan man ev räkna ut tack vare glasyren.
Just denna glasyr nr.1777 kallas: spenatgrön med svarta effekter och gjordes under perioden 1930-43
Comment
-
Tack för svar
Jo, att det finns olika glasyrer till de olika modellerna vet jag, jag blev mest nyfiken på att det skilde i stämplingen på denna och de helgröna jag såg på nätet och tänkte att det kanske gick att säga något mer utifrån det.
Peter S, SER du att det står 1777 eller vet du det ändå? I det första fallet är jag aningen avis på din syn
Comment
-
Bo Fajans, Dahlskog?
Mitt minne sviker mig lite här, då jag sett denna innan. Jag har då för mig att det var Dahlskog och Bo Fajans men är inte riktigt säker. Och jag kan inte hitta den på nätet trots en hel del googlande. Hittade den inte heller här på pes, så nu blir jag osäker.
Någon som sett den innan?
Pes är mitt google.
Comment
-
Percy, Gefle. Glasyr 1777... Ganska vanlig med Rubin-dekor också. Är osäker på modellbeteckningen. Jag tror de haft svårt att få dit djupstämpeln. Den verkar saknas här också:
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggSpontant känns den som GEFLE, men då borde den ha någon versal inpressad.Tack så hemskt mycket, ni har ju helt rätt. Mitt minne spelade mig ett spratt alltå =)Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggPercy, Gefle. Glasyr 1777... Ganska vanlig med Rubin-dekor också. Är osäker på modellbeteckningen. Jag tror de haft svårt att få dit djupstämpeln. Den verkar saknas här också:
http://fundogfunkis.dk/Webshop/Item.aspx?ItemId=2011
Den har tidigare varit uppe på pes också ser jag nu med er hjälp.Last edited by Kaptenen; 2013-01-07, 12:53. Anledning: Sammanfogat trådar och tagit bort ogiltig länkPes är mitt google.
Comment
Comment