Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle modell A av Percy, men har dekoren något namn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gefle modell A av Percy, men har dekoren något namn?

Bulliga modell AB i all ära men efter att ha sett denna sockerskål är jag fullständigt såld. Det yppersta raffinemanget!

Det lär inte bli lätt att finna andra delar, men ett dekornamn och lite andra upplysningar kanske hjälper!
    Bifogade filer

Det ser ut som om det skulle vara specialdekorerat till något företag, rederi eller restaurang? Kanske någon som känner igen loggan?

Comment

Tror som luchur att sockerskålen ingick i en kaffeservis, beställd av något företag och därför inte är med i Gefleböckerna.
      Dekoren ser ut som Zulu av Eugen Trost från 1954, och han tyckte om att använda guldfärg.

Comment

Den tanken har föresvävat mig också, men frågan är om företagsloggor på 30-talet var så extremt "funktionalistiska" eller vad vi nu ska kalla det - kanske bauhausiga.

Comment

Jag tycker det känns för sent med Zulu

Bild lånad från Auktionshuset Metropol. Tack!
          Bifogade filer
          Last edited by Kaptenen; 2010-08-30, 18:04.

Comment

Som sagt var, färgställningen är lik Zulu och servisen en företagsbeställning. Sålunda finns inget motsvarande att jämföra med i vanliga serviser som kunde köpas över disk.
            Tord Gyllenhammar eller Björn Holm borde vara de som bäst kan svara på Din fråga.

Comment

Jag vill passa på att uttrycka min beundran för Arthur Percy, som är lite av idol för mig, har själv ett fat format som ett lönnblad beige m guld prickar (inte stjärnor) sedan har jag bytt ut min fina dyra servis, blå blom, som är vacker

men berör mig inte,till Gefle Grand, visste inte då, att den getts ut i två blåa nyanser, så det är lite skiftningar hemma, men inte så det stör.

Så har jag ett otroligt fint stort, frukt o nötskål t jul röd rubin, för där var vi lika jag o Arthur, jag tycker inte mkt om rött, men har sett att den serien finns i blått o i vitt också

Ska skicka in lite foton snart, jag gillar keramik från 30-40 talet, Anna-Lisa Thomsons vas lancett, Vicke Lindstrnds mjuka fat.

Det märks i alstren det som Arthur själv skrivit:

"På mina ensamma vandringar lärde jag mig att älska allt
              som växte, knoppades o blommade"

Comment

Zulu på sista bilden har en helblank svart glasyr som skiljer sig från den halvblanka metalliska på första bilden. Det finns några olika gulddekorer på "svart glasyr" (dvs den äldre omhuldade glasyren), bl.a. en tulpan, men jag har inte sett några namn. Troligen enbart ett dekornummer som inte alltid förmedlades till kund. Och eftersom det är en teservis är chansen att den är döpt mindre än om det varit en bordsservis.

Comment

Tack så mycket för Era inlägg!

Glasyren är som Du skriver Peter, halvblank metallisk och skiljer sig från den helblanka som dekoren Zulu användes på.

Tiden får utvisa om det rör sig om en dekor eller om det rör sig om en specialbeställning med en logotyp för ett företag.

Comment

skål

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Tack så mycket för Era inlägg!

Glasyren är som Du skriver Peter, halvblank metallisk och skiljer sig från den helblanka som dekoren Zulu användes på.

Tiden får utvisa om det rör sig om en dekor eller om det rör sig om en specialbeställning med en logotyp för ett företag.
                    Har en lika modell i sommarstugan men annan glasyr Din var 1000 ggr finare

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Bulliga modell AB i all ära men efter att ha sett denna sockerskål är jag fullständigt såld. Det yppersta raffinemanget!

Det lär inte bli lätt att finna andra delar, men ett dekornamn och lite andra upplysningar kanske hjälper!
                      Hallå Kapten,

Vad derkor heter vet jag inte, men modellen gjorde Percy (mot sin vilja) till Stockholmsutställningen 1930, då man introducerade Blått Band, se bild.
                      Beteckningen A står för 1:a modellen i kaffeserviser (tror jag mig veta).
                      So long...
                      Bifogade filer

Comment

Working...
                      X