Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosmos stämpel [ID Berit Ternell, "Kosmos" 1966-77, Gefle]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Jag köper att det inte är bra att mikra flintgods om det suger upp vatten, men att orsaken är att vattnet vidgas motsätter jag mig. Om du där emot skulle hävda att mikrovågorna ökar vattenmolekylerna slumpvisa rörelser och därmed antal kollisioner mellan dem, vilket leder till en kraftig temperaturhöjning. Hävdar du att detta orsakar sprickbildningen så håller jag med.

    Comment


    • #47
      kosmos

      Mitt porslin tappade glansen efter ett tag i diskmaskin

      Comment


      • #48
        Ursprungligen postat av Grundvik Visa inlägg
        Mitt porslin tappade glansen efter ett tag i diskmaskin
        Det gör porslin ofta efter flitigt diskmaskinstvättande...till och med dekor kan bli nött och ful´...
        http://gilasgrotta.blogspot.com/

        Comment


        • #49
          Jag som hade tänkt köpa diskmaskin Nu blir jag tveksam. Sen är jag ett väldigt fan av micron

          Comment


          • #50
            Kosmos kaffe-/Tekanna?

            Hej alla PESare. Såg några auktioner på tradera som jag blev lite nyfiken på.

            http://www.tradera.com/auction/viewi...?aid=117939255

            http://www.tradera.com/auction/viewi...?aid=116388390

            Är det här te eller kaffe kannor? Antar att de tillhör matservisen?

            /E

            Comment


            • #51
              Den första är en kosmos tekanna som skall innehålla en tesil för att vara komplett. Den andra är nog en kaffekanna ur serien Lagun.

              Comment


              • #52
                Men hittade en annan tekanna, som jag är 100% säker på är kosmos, och den ser inte alls ut sådär... http://www.tradera.com/auction/viewi...?aid=118257288

                Comment


                • #53
                  Den kannan är den första modellen av Kosmos! Den första auktionen visar efterföljande modell Mao så finns kosmos i 2 olika upplagor varav jag personligen tycker att den första (sista auktionen du visar) är den "riktiga" och finaste

                  Comment


                  • #54
                    Ok. Tack så mycket för dina svar Håller helt med dig om att den sista är snyggast!

                    Comment


                    • #55
                      Har jag fel när jag fått för mig följande:

                      Fortuna - Grön
                      Kosmos - Blå
                      Kaskad - Brun

                      Har läst stämplar på objekt jag har hemma och tog för givet att det var namnen på denna servis olika glasyrer.
                      Last edited by ailiceC; 2011-01-04, 21:59.

                      Comment


                      • #56
                        Har nu även sett "Terra", "Oliv" och "Korall" under mina loppisrundor.
                        Verkar finnas en hel del glasyrer

                        Comment


                        • #57
                          Kosmos

                          Jag har kosmos som jag diskat i maskin varje dag i flera år.Porslinet tappar glansen.Det har blivit matt o tråkigt

                          Comment


                          • #58
                            Kosmos mister glansen i diskmaskinen efter ett tag har jag märkt

                            Comment


                            • #59
                              Hej var på loppis i dag .Hittade Gustavsberg mycket lik kosmos i glasyren .Det var ciggarett ställ på ett fyrkantigt fat .Det var målat på det

                              Comment


                              • #60
                                Upsala-Ekeby/Gefle tekoppar [ID Berit Ternell, "Kosmos" 1966-77, Gefle]

                                Har en fundering angående dessa tekoppar, har totalt 6 stycken, kopparna är alla felfria medans faten är chippade på undersidan. Det jag inte förstår är varför en enda del är märkt? Bara ett fat, och kan nån hjälpa mig att tyda namnet?

                                Kan det vara andra sortering? Kopparna är djupstämplade med något som jag tyder som TE..
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X