Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har designat denna vas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vem har designat denna vas?

Har fått en jättefin vas till min ägo, men vet tyvärr inte vem som har designat denna och vad den heter.
    Det ser ut som om det skulle vara solrosor eller liknande på den. Den är märkt i botten med "Ekeby 58" (djupståmplat) samt 3012. Jag kunde nämligen inte bifoga bilden (okunskap...).
    Finns det någon kunnig person som kan hjälpa mig med detta?
    Tacksam för hjälpen.../Anne63

Hej anne63! Om du går ner på sidan hittar du rubriken Tilläggsalternativ och därunder en knapp Ladda upp bild. Sen är det lite fler moment, men de tror jag framgår. Hoppas det går bra!

Comment

Bilderna på vasen

Här kommer bilderna-tack avre en hjälpsam porslinsvän
      Bifogade filer

Comment

Mycket vacker vas!

Skulle gissa på att vasen är från ca: 1920-talet + några år. Får lite HAK (Herman August Kähler, Danmark) vibbar av dekoren, framför allt på den nedre delen av vasen, med punkterna och linjerna som formar zick-zack mönstret. Just under 20-talet hämtade formgivarna en del inspiration, och gjorde t.o.m. en del kopior från HAK;s produktion.

Det finns en vas på Grödinge Antiks hemsida listad:

Nr Tidigare nr Beskrivning Mått År År tid nr Konstnär

58 1384 23,5 x 14,5 cm 1939-44 1920-38

Tyvärr finns ingen konstnär listad och jag blir inte riktigt klok på märkningen,
        men prova och mät och se om måtten stämmer något så när.

Annars kan du alltid skicka ett mail till Grödinge och fråga:
        info@upsala-ekeby.com

Skulle vara mycket intressant att få veta lite mer om denna vas.
        Någon kommer kanske och dammar till med ett säkrare svar.

Om inte annat så delge gärna det du får veta här!

Mvh Simco

Comment

Det var någon som var intresserad av att veta mer om vasen, så här sa de på Grödinge:
          "Vasen är tillverkad vid Upsala-Ekeby, med nr 58 mellan åren 1939-44, samma modell tillverkades med nr 1384 under åren 1920-38. Vem som designat vasen är tyvärr okänt.Dekoren på vasen är hämtad från vas nr 3012, därav den svarta märkning 3012. För att utöka sitt sortiment på ett enkelt sätt kombinerade man dekorer från olika föremål. Vasen 58 hade en annan dekor i grundutförande."

Comment

Superbra!
            Då var det samma vas som fanns listad i förteckningen på deras hemsida.
            Tack för inlägget.
            Mvh Simco

Comment

Working...
            X