Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blomfat eller inte och till vilken kruka isf (UE)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Blomfat eller inte och till vilken kruka isf (UE)?

Hej,
    Undrar om det fina gröna fatet hör till en kruka?
    De två krukorna på bilden fick jag samtidigt, men jag tycker inte de passar ihop med fatet (färgen stämmer inte med någon av dem). Vet inte heller om fatet eller krukorna är UE-krukor (den mindre är märkt Eva). Tack på förhand!
    Bifogade filer

Den stora krukan har visst stämpel (Ekeby 3). Ingen som vet något om fatet?
    Last edited by Katti; 2010-08-08, 09:00.

Comment

Blomfat

Hej! Tog ett kort på ett gult blomfat i min samling, borde väl vara samma modell som du har?! Väldigt lika i mina ögon iaf. Fatet är djupstämplat Gustavsberg 1955. (P.s. jag har alltid tänkt detta som ett blomfat, någon annan kanske vet mer...)
      Bifogade filer
      Last edited by Webrik; 2010-08-08, 09:36.

Comment

Fatet är ett blomfat, har dock ingen bild på krukan som hör till. Om jag inte missminner mig så är det Kåge som ligger bakom designen, men är inte säker...
        Om det gröna fatet är en Gustavsbergare är svårt att säga då det inte är märkt. Jag har nämligen upptäckt att det finns "nygjorda" kopior från kina i cirkulation.

Comment

Tack för svaret Webrik! Det ser verkligen ut som samma fat.

Tack luchur, när du säger det så har jag nog sett krukor av Kåge med i alla fall liknande fat. Mitt fat kommer från mormors källare, där det stått i flera år, så förhoppningsvis är det inte en kopia (men vem vet...).

Är det någon som har bild på tillhörande kruka, så lägga gärna upp det!

Comment

Working...
          X