Denna modell tillverkades ca1922-1930 vad jag förstår. Den finns med många olika dekorer, kan man säga något om vem som har formgett modellen. Likaså de olika dekorerna........
Det är en amforastoor skillnad på jämförelserna, prylsnubben.
De där exemplaren kunde knappt stå på bena, om inte någon körde ner dem i sanddyn.
Ditt exemplar står på GOD FOT med Dig.
Bästa Gideon, jag har med ljus och strålkastare sökt information om Örebro Fajans.
Finns det möjlighet att du kan och vill dela med dig av din kunskap. Det skulle uppskattas.
Bästa Gideon, jag har med ljus och strålkastare sökt information om Örebro Fajans.
Finns det möjlighet att du kan och vill dela med dig av din kunskap. Det skulle uppskattas.
Ja, det mesta om ÖF och föregångaren ABL är i möjligaste mån utrett här på PES, innan PES-medlemmen Gustav53 "tog över" och bedrev egen forskning, med resultaten redovisade på egen hemsida - istället för att göra det här.
Därefter har forskarlusten kring de två fabrikerna och liknande verksamheter i Örebro, för min del, avstannat.
Annars har Du en god grund att stå på - printa ut allt härifrån som har med keramikproduktionen i den staden att göra, gå igenom, sortera bort ovidkommande fakta och kommentarer, och gå vidare i de ledtrådar Du hittar, och som inte bearbetats ännu.
Kungliga Biblioteket har fyra planscher, se http://www.precisensan.com/antikforu...+Fajans&page=4 och det var dem jag utgick från, när svaret om nr. 163 till prylsnubben gavs.
Mycken dokumentation blev lågornas rov, men på olika håll måste det finnas kvar dammiga styrelseprotokoll hos samarbetspartners, korrespondens och fotografier i luntor, som kanske inte öppnats på flera decennier och sådant finns inte på nätet...
Det är hos ABL nyckeln finns, och grävandet efter namnen på konstnärer, modellörer och drejare behöver fortgå och Du verkar ha entusiasmen att driva frågorna vidare.
Utmärkt.
Comment