Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd vas 30-tal? [ID: Upsala-Ekeby, S E Skawonius, 5059 1936-38, omnum. 127 1939-40]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd vas 30-tal? [ID: Upsala-Ekeby, S E Skawonius, 5059 1936-38, omnum. 127 1939-40]

Köpte denna vas på loppis idag. Någon som kan säga något om tillverkare, ålder mm?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-25, 14:19.

Är det verkligen ingen som vet något om denna? Den verkar svensk men om någon tror något annat så vore det välkommet. Jag trodde att den var UE först när jag såg den, men knappast omärkt?! Den känns gedigen och är ganska tung.

Comment

Jag är ju som bekant, inte så inne på keramik men den här måste jag få säga att den tycker jag mkt om. Färgen, formen ( som påminner mig om A Percy, som jag tycker om).

Synd vi inte får reda på den vasens ursprung, den tycker jag om, ville jag bara tillägga!!!!

Comment

Bläddrade i Märta Holkers, Skawonius som formgivare i konstindustrin
        http://www.bokus.com/bok/97891865609...onstindustrin/, häromdagen och fann snarlika vaser med "kottfjäll" formgivna av Skawonius för U-E.

Comment

Jag känner till dem - har ett fat i samma serie som jag har köpt i en svag stund (!). På vasen är mönstret mycket större och jag tycker att det är skillnad på kvaliteten! Den känns mycket äldre.
          Bifogade filer

Comment

Vasen skulle kunna heta Ananas.
            Nej, jag vet inte, men den gröna färgen återkommer hos olika fabriker under 1920- och 30-talen. S:t Erik var "först" med den, därefter UE och andra mindre runtom i landet.
            Säkerligen har den haft avslöjande atikett, som alltså mycket väl kan ha varit svenskt.
            Vänta och se, tills det dyker upp en likadan med "stamtavla".

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Bläddrade i Märta Holkers, Skawonius som formgivare i konstindustrin
              http://www.bokus.com/bok/97891865609...onstindustrin/, häromdagen och fann snarlika vaser med "kottfjäll" formgivna av Skawonius för U-E.
              Är benägen att sätta en liten slant på Kaptenens Skawonius-spår. Anledningen är att jag för några dagar sedan hittade en SES-vas med ganska tjock glasyr i botten. Hade lite svårt att urskilja märkningen, behövde vrida den i släpljus för att få fram SES och siffrorna. På Grödinge Antiks hemsida finns ett bildgalleri, med en kottevas med större fjäll:

Designat under åren 1935 - 38 Klicka på bilden för att förstora den och få mera information om föremålen.

Det finns även ett nummerregister;
              Upsala-Ekeby keramik av Sven Erik Skawonius med nr 5000 -
              Designat mellan åren 1935-38
              ,
              där det står att en hel del saker är onumrerade.

Upsala-Ekeby keramik av Sven Erik Skawonius med nr 5000 - Designat mellan åren 1935-38 Nr Beskrivning Mått År 5000 Vas 36...

Prova att maila Grödinge, ska själv göra det då jag tycker mig se att min vas har nr 5087, listan slutar på nr 5084, de brukar förövrigt svara snabbt och vara trevliga.

Låt oss gärna få veta svaret om du bestämmer dig för att maila.

Mvh Simco

Comment

Jag har precis skickat ett mail dit. Meddelar när jag får svar.

Comment

Vasen vet jag inte, men fatet heter Maraccas. Numret vet jag inte, men det borde vara 9006S eller 9007S som är skålar...jag gillar det!

Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålen.
                  http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Det är 9007S. Jag har sett ett mindre på myrorna för 500 kr - detta gav jag 50 kr för.

Comment

Nu har jag fått svar från Grödinge - de skriver följande:

"Detta är nr 5059 av Sven Erik Skawonis från Upsala-Ekeby, tillverkades mellan åren 1936-38 med detta nr, sedan omnumrerad till vas nr 127 mellan åren 1939-40"

Comment

Toppen J.J!!!

Mycket intresant att få ta del av svaret! Supersnygg som sagt!
                        Bra att få veta vasens nr med bild för referens.

Mvh Simco

Comment

Kul med raka besked!
                          Glöm nu inte att skriva en liten lapp och stoppa i vasen, för den ska väl inte användas till blomst?

Comment

Nej, några blomster blir det inte i denna. Jag har nog 100 vaser till så jag tar någon annan i så fall.

Comment

Working...
                            X