Köpte denna vas på loppis idag. Någon som kan säga något om tillverkare, ålder mm?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okänd vas 30-tal? [ID: Upsala-Ekeby, S E Skawonius, 5059 1936-38, omnum. 127 1939-40]
Collapse
X
-
Jag är ju som bekant, inte så inne på keramik men den här måste jag få säga att den tycker jag mkt om. Färgen, formen ( som påminner mig om A Percy, som jag tycker om).
Synd vi inte får reda på den vasens ursprung, den tycker jag om, ville jag bara tillägga!!!!
Comment
-
Bläddrade i Märta Holkers, Skawonius som formgivare i konstindustrin
http://www.bokus.com/bok/97891865609...onstindustrin/, häromdagen och fann snarlika vaser med "kottfjäll" formgivna av Skawonius för U-E.
Comment
-
Vasen skulle kunna heta Ananas.
Nej, jag vet inte, men den gröna färgen återkommer hos olika fabriker under 1920- och 30-talen. S:t Erik var "först" med den, därefter UE och andra mindre runtom i landet.
Säkerligen har den haft avslöjande atikett, som alltså mycket väl kan ha varit svenskt.
Vänta och se, tills det dyker upp en likadan med "stamtavla".
Comment
-
Är benägen att sätta en liten slant på Kaptenens Skawonius-spår. Anledningen är att jag för några dagar sedan hittade en SES-vas med ganska tjock glasyr i botten. Hade lite svårt att urskilja märkningen, behövde vrida den i släpljus för att få fram SES och siffrorna. På Grödinge Antiks hemsida finns ett bildgalleri, med en kottevas med större fjäll:Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggBläddrade i Märta Holkers, Skawonius som formgivare i konstindustrin
http://www.bokus.com/bok/97891865609...onstindustrin/, häromdagen och fann snarlika vaser med "kottfjäll" formgivna av Skawonius för U-E.
Designat under åren 1935 - 38 Klicka på bilden för att förstora den och få mera information om föremålen.
Det finns även ett nummerregister;
Upsala-Ekeby keramik av Sven Erik Skawonius med nr 5000 -
Designat mellan åren 1935-38,
där det står att en hel del saker är onumrerade.
Upsala-Ekeby keramik av Sven Erik Skawonius med nr 5000 - Designat mellan åren 1935-38 Nr Beskrivning Mått År 5000 Vas 36...
Prova att maila Grödinge, ska själv göra det då jag tycker mig se att min vas har nr 5087, listan slutar på nr 5084
, de brukar förövrigt svara snabbt och vara trevliga.
Låt oss gärna få veta svaret om du bestämmer dig för att maila.
Mvh Simco
Comment
Comment