Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KP-stämpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: KP-stämpel

Hej!
    Jag har inte kunnat hitta denna typ av Karlskrona-stämpel, andra, men inte den här. Jag hittar en likadan men då är det formgivarstämpel, Hald står under Karlskrona.
    Jag hoppas att det inte är någon bluffstämpel. Det kanse inte förekommer i såna här sammanhang, gör det det?

MVH Börje P
    Bifogade filer

Hej Börje,
    Nejdå, det är ingen "bluffstämpel". Den förekommer, precis som du säger, ofta tillsammans med "Hald" men finns även utan hans namn. Jag har porslin med den stämpeln.

Comment

OK, tack, det var lugnande. Vad finns att säga om detta uppläggningsfat som jag just förvärvat? Det är alltså på det här som stämpeln sitter.

Hälsn Börje
      Bifogade filer

Comment

I vilken bok såg Du triangelstämpeln, Börje? Nyströms?
        För ett par år sedan utkom Erika Philipson med en bok om Karlskrona Porslinsmuseum och dess samlingar, om om Du inte redan läst den, så gör det.
        Finns säkert att låna på närmaste bibliotek.

Triangelstämpeln är den första som fabriken använde under 1920- och 30talet. Formgivaren av dekoren kan jag inte uttala mig om, det kan trots allt vara Hald, och några delar i en servis kan ha missat att få namnkompletteringen.
        En idé kan ju vara att maila museet direkt för att få besked. TinaSand kanske har kontaktuppgifter?

Comment

Jag hittade en adress:http://www.signaturer.se/sen gick jag på Svenska Porslinsstämplar, i lista hittade jag Karlskrona. Undrar om jag inte fick länktipset här på PES någonstans, far runt så det blir svårt att rekapitulera var.
          Att ta kontakt med museet är ett bra tips.

Comment

Working...
          X