Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Blått Band - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blått Band

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Info: Blått Band

Förteckning Blått Band, Gefle, Arthur Percy, 1930.
    Last edited by Kim von Platen; 2010-02-07, 08:50. Anledning: Ta bort

Hej Kim, Kommer du med en förteckning av ovan nämnda serier här?

Comment

Jag hoppas att ni har sett de här sidorna också:

Comment

Hallå Rubus och hej Peter,
        Jag försökte lägga ut förteckningen men dokumentet var för tungt, för många bilder, så det sprack. Och tack för tipsen, Dana känner jag även om vi aldrig träffats och det är Danas forskning som ligger till grund för min "privata" förteckning. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Vad sägs om denna ? Den har varken modellbeteckning eller Geflemärkning. Är det en prototyp som aldrig kom i tillverkning, eller.
          Bifogade filer

Comment

Hallå Snubben,
            Du har verkligen näsa för sällsynta och trevliga prylar. Jo, det här är en föregångare till blått band, handmålad kallas den ibland. Finns inte i kuranter och tillverkades nog bara i ett fåtal ex.

Inför Stockholmsutställningen 1930 var Percy tvingad att bejaka funkisens spåk.
            som han ogillade, och din salladier (för det väl liten jäkel?) har ju Percys runda, svällande formspråk och en jättefin målning på insidan (lite kineseri?) och funkisblomman på utsidan. Kul idag, trist då skulle nog Percy säga. So long.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Snubben,
              Du har verkligen näsa för sällsynta och trevliga prylar. Jo, det här är en föregångare till blått band, handmålad kallas den ibland. Finns inte i kuranter och tillverkades nog bara i ett fåtal ex.

Inför Stockholmsutställningen 1930 var Percy tvingad att bejaka funkisens spåk.
              som han ogillade, och din salladier (för det väl liten jäkel?) har ju Percys runda, svällande formspråk och en jättefin målning på insidan (lite kineseri?) och funkisblomman på utsidan. Kul idag, trist då skulle nog Percy säga. So long.
              Tack Kimmen !

Dina inlägg värmer alltid , men det är en STOR djävel 27x17

Comment

Hallå Snubben,
                Inte eldfast, då bör det vara prototypen till ett fiskfat, och det gillar vi båda.
                Blått Band är för mig utsikten fån muggen även om det blåa bandet just nu är vitt.
                So lon...

Comment

Det får plata många stekta abborrfileér........ gott, gotti gott, gott......

Comment

En intressant detalj är att "funkisblomman" på utsidan är i det närmaste en dubblerad "blått band-blomma" så som den kom att fastslås på senare serviser...

Comment

Hallå Peter, Jovisst är det så, men från att ha varit en "liggande" dekor blev den "stående" och kronbladen växte till fyra. Det intresserar nog bara Snubben, mig och dej. Glad påsk, tack för att det finns en motor, ja det finns flera, so long.

Comment

Äntligen...

Hallå Snubben och andra som gillar Blått Band,

Efter 20 års jakt efter den här lilla koppen fick jag skott på Tradera. Den minsta och minst värdefulla pjäsen, men ovanlig för den tillverkades bara under fem är (1952-57). E-modellen. Ja, jag vet att du har den Snubben.

Tänk att en nästan värdelös pryl kan göra en gammal samlare så glad. Den felande länken, en av många.

Gör ett nytt försök att lägga in förteckningen som jag tidigare lovat, sparad som PDF. Funkar det inte kan utskrft beställas kostnadsfritt från under tecknad.... so long..
                        Bifogade filer

Comment

Nytt om gammalt...

Hallå samlarvänner,
                          Vi har fått tillökning i BB-familjen och tänkte försöka få futta på tråden med svar på en gammal fråga av Prylsnubben och påpeka att det inte alls rör sig om ett fiskfat, snarare om en karott (uppläggningsfat) eller möjligen en salladsskål. En föregångare till Blått Band och här kommer en annan, en omelettform (B-modell med repkant från 1927).
                          Dekoren på utsidan för tanken till en nyponfrukt och på insidan anar man Blått Band-rosetten.
                          Senare användes den ovala formen för fem storlekar och lika många runda med BB-dekor.

Omeletter tycks ha varit poppis. Jag räknar till 15 olika modeller i 45 olika storlekar.
                          Vore kul att se fler modeller eller gamla dekorer... so long...
                          Bifogade filer

Comment

Kaka söker maka...

Hallå,
                            Glad blev jag när fann det här kakfatet på Tradera. Sällsynt och fint med de typiska "handtagen" Percy gav åt F-modellen.
                            Men se, jag hade redan kakfatet, vad roligt sa min fru, vi som aldrig äter kakor. Två är ett par och hon älskar faten.
                            So long...

PS. Tror att det finns flera trådar om Blått Band, men om sökfunktionen kan bara hoppas på det bättre.
                            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              PS. Tror att det finns flera trådar om Blått Band, men om sökfunktionen kan bara hoppas på det bättre.
                              Jag har tittat på en eventuell sammanfogning av de trådar som handlar om Blått band och föregångare, men det är nog klokast att låta bli.
                              Den andra större tråden, ligger i tid ungefär detsamma och riskerar att bli ett sammelsurium av frågor av svar, som kan förvirrande om den slås ihop med den här:

Om Du vill ändra rubriken, så går det utmärkt.

Det finns inga fler renodlade Blå Band-trådar, men här avhandlas en föregångare:

och ännu en:

Comment

Working...
                              X