Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med gammalt fiskfat från Gefle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med gammalt fiskfat från Gefle

Min dotter har hittat detta i en second hand. Verkar ha några år på nacken. Någon som vet något om det?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 18:12.

Det verkar vara från tiden före 1925 iallafall. Den perioden är dåligt dokumenterad, eftersom huvudintresset för fabriken infaller med anställningen av Arthur Percy.

Comment

Ja vi hittade inte stämpeln när vi letade.....finns det stämplar dokumenterade som är före 1925?

Comment

Gefle stämpeln i rött finns på bild i Svensk keramik under 1900-talet, men någon period när den användes anges inte.

Jag kan ha helt fel när det gäller detta, men jag har för mig att jag har läst, att Gefle eller om det möjligtvis var Lidköping köpte in ostämplat porslin huvudsakligen från Tyskland under 1910-talet. Sedan stämplades det av antingen Gefle eller Lidköping, som om det vore svenskt. Orsaken till det är jag osäker om, kanske rörde det sig om svårigheter att importera råvarorna som krävdes för egen produktion under första världskriget.

Ansjovisburk märkt Rosenthal, Gesetzlich geschützt (från perioden 1907-1933?) och en detalj från en liten omärkt assiett.
        Bifogade filer
        Last edited by Kaptenen; 2010-02-04, 12:47.

Comment

Någonstans i gömmorna har vi ett fat med en snarlik, eller identisk, fisk, som jag vill minnas är gjort i Tjeckoslovakien.
          Nej, det är inget loppspel.

Comment

Det går inte att lita på nån Kan mao komma varsom helst ifrån?! Vad fiin burken var!!
            Den är finare än två döda sillar på ett fat )

Comment

Hallå Atena,
              Ditt anjovisfat finns med i kuranten från 1931, kallades "dekor", är 19 cm och kostade 1.30. Stämpeln med de tre ugnarna introducerades 1930.

Kaptens historia om importen stämmer nog för jag har hört/läst den tidigare. So long..
              Last edited by Kim von Platen; 2010-08-10, 12:36.

Comment

Working...
              X