Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekebyvas men vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ekebyvas men vilken?

Tyvärr syns inte numret på vasen. Har inte heller hittat den på bild i boken, men någon (tex Kolmårdstrollet) kanske vet något ändå?! Höjd ca 16 och bredd ca 9 cm.
    Söffe
    Bifogade filer

Är den märkt Ekeby?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Lite tveksam till att det är Ekeby, men jag har haft fel förr. Har kollat igenom länken bland-annat men hittar inte din vas. Kan du kolla botten ordentligt?

Comment

Den här ljusstaken påminner om din vas. Ljusstaken är etikettmärkt Ekeby. Din vas får jag en känsla av att den kunde vara från Töreboda eller Gloria keramik.
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det finns antydan till djupstämpel både i övre och nedre kanten på bottnen. Jag tycker att längden på "stämpeln" motsvarar ordet Ekeby och att jag kanske kan ana en siffra nertill, men säker är jag inte! Jag har inte för mig att de andra tillverkarna brukade djupstämplar, eller...?
          Söffe

Comment

Jodå det finns fler som djupstämplar. Bl.a Örjan Keramik som gjort alster som också liknar Ekeby. Din vas ser ut som Ekeby men i mitt tycke ändå inte. Mejla pojkarna på Grödinge och fråga. De brukar vara snälla och svara.

Comment

Det finns även många tyska vaser som har en "ekebykänsla", det verkar ju vara någon form av märkning i botten. Mitt förslag är att du till att börja med lägger ut bilder med bättre skärpa.

Comment

Working...
              X