Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle. Blått Band

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallå Kimmen, firrarna slank ur nätet men denna blev kvar.
    Känns väl som C-modell no 2, diameter 17.5cm. Omelettform
    kantänka, MEN det blå bandet saknas på insidan, finns bara
    som ett smalt do på kanten. Vad säger Dig Dina Blått Band
    om denna hybrid.
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Hallå Kimmen, firrarna slank ur nätet men denna blev kvar.
      Känns väl som C-modell no 2, diameter 17.5cm. Omelettform
      kantänka, MEN det blå bandet saknas på insidan, finns bara
      som ett smalt do på kanten. Vad säger Dig Dina Blått Band
      om denna hybrid.
      Hallå Snubben,
      Alltid roligt med prylar som avviker och det där tunna kantbandet har jag aldrig stött på tidigare. Skulle gissa att formen är tidig, före Blått Band (Blå Handmålad hette den då 1927). Tillverkades bara till 1932 i två storlekar. Modellen är också från 1927.
      Tänk så mycket omelett det fanns på den tiden. Jag har 13 olika modeller och om vi säger att varje modell i snitt gjordes i fyra storlekar så blir det ca 50 olika omelettdelar BB.
      So long
      Kim

      Comment


      • Efter att hastigt tittat genom tråden kan jag inte se att just denna modell varit med tidigare. Det är ett ovalt tvådelat serveringsfat eller om det kallas skål (?). 27,5 x 21,5 cm.
        Bifogade filer

        Comment


        • Ovanligt ovanlig...

          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Efter att hastigt tittat genom tråden kan jag inte se att just denna modell varit med tidigare. Det är ett ovalt tvådelat serveringsfat eller om det kallas skål (?). 27,5 x 21,5 cm.
          Hallon,
          Intressant att se någonting man aldrig sett, men hört talas om. Den finns inte med i kuranterna och är kanske
          ett prov i liten upplaga. Min sagesman trodde det var en rakkopp, fasen vet. Så mycket är klart att formen (modellen)
          utan "vägg" är en karott i F-modellen från 1927,den största i en sats om fyra storlekar.

          Ja, vad kallade man fatet? Möjligen Cabaré (det finns tre modeller) och då skulle detta vara den fjärde.
          Tack för titten och so long..
          Kim

          Comment


          • En "rar" sak.

            I sanning säkerligen ytterst ovanlig, skulle föreslå saladier
            som beteckning kanske med last av tomater och gurka....

            Comment


            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              I sanning säkerligen ytterst ovanlig, skulle föreslå saladier
              som beteckning kanske med last av tomater och gurka....
              Men för fasen, Snubben,
              Hallon förresten, salladier är ett litet fat man brukade placera till höger om varje kuvert för just det sallad.
              Man fick inte blanda dressingen med varmrätten. Och vinet.

              Comment


              • Jamen Kimmen, Cabaré är ju det med galanta damer och bensprattel.
                Kan vi inte kalla den med en vägg delade saken för en dubbelskål, SKÅL.

                Comment


                • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  jamen kimmen, cabaré är ju det med galanta damer och bensprattel.
                  Kan vi inte kalla den med en vägg delade saken för en dubbelskål, skål.
                  skål.

                  Comment


                  • Mellan skål och vägg......kanske

                    Comment


                    • Hallå BB,
                      Det gäller att hålla igång.Min käre Far var estet, fick sex barn och åt med ögat. Alla förpackningar var förbjudna på middagsbordet, det skulle vara vackert. Han skulle ha gillat det här smörfatet (ej att förväxla med askkopp, Prylsnubben). Några data om fatet:

                      SMÖRFAT.
                      B-modell (1927).
                      Fyrkantigt, vågform.
                      Blå handmålad 1931- 36.
                      Blått Band 1936-43.
                      Längd 15 cm.

                      Det kan vara intressant att notera att modellen B ritades av Percy fyra år innan han "tvingades" formge BB i sann funkisstil.


                      So long, hoppas BB inspirerar
                      Kim
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Tack för mig, när ingen svarar är det hög tid att lägga locket på.
                        Det är liksom inget kul... so long

                        Comment


                        • Vi är kompisar vi.....

                          Hallon på Dig Kimmen, inte så fyrkantig om jag får be.
                          Här får Du en fyrkantig "B", med den gamla skrivstils-
                          signeringen, beviset för att farbror Percy fortfarande
                          var fri att forma olika modeller till BB på tjugotalet.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Tack...

                            Lagt kort ligger... nu slutar jag med BB och vill samtidigt tacka dig Snubben för så många intressanta bidrag: Det var väl här på tråden vi lärde känna varandra....
                            So long
                            Kim

                            Comment


                            • Enhetspris tillämpade EPA, så även en lokal loppis, dvs 5 SEK per äggkopp - alltså blev det tre för 15 SEK. Det står bara Gefle men nog är det väl ett blått band?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Enhetspris tillämpade EPA, så även en lokal loppis, dvs 5 SEK per äggkopp - alltså blev det tre för 15 SEK. Det står bara Gefle men nog är det väl ett blått band?
                                TREvligt med ett nytt och krytt inlägg på "våran" tråd, dvs Kimmens och i någon mån min.
                                Blått Band X 3 äggkoppar från 20-talet, jo jag tackar, det kallar jag äggstrapris.............!

                                Comment

                                Working...
                                X