Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle. Blått Band

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Sloffe Visa inlägg
    Grattis att ditt letande gett resultat
    Vad ska du nu leta efter?
    Hallå Sloffe,
    Kul att du snubblade in på tråden. Kanske jakten på fler missuppfattningar och brister i kunskap. Lovar dela med med mig.
    So long...

    Comment


    • #62
      Ja det behöver ju inte bara vara "prylar" man letar efter. Kunskap är ju inte helt fel det heller.
      Och kanske är det som när man byggde koja när man var liten. Det var själva byggandet som var roligast

      Comment


      • #63
        Två olika formar med samma modellbeteckning...

        Hallå där,
        En liten omelettform är senaste tillskottet, till höger i bild. Modellen heter F från 1927 och gjordes i fem storlekar och med Blått Bands dekor
        1931-48. Kännetecken: Trevågiga" handtag.

        Jämförde med en annan modellserie, också den med namnet F men den kom 1931. En modernare variant med "envågig" dekor på handtagen.

        Noterade något jag misstänkt länge. Äldre modeller/glasyrer har en ljusare ton/färg och ett mer distinkt måleri med en mörkare blå färg. Dessa vill jag datera till tiden före 1931.

        Även färgen och layouten på stämplarna skiljer: Brun före 31, Grön efter.

        Ja, nu tror jag mig veta lite mer.... so long...
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          Hallå Kimmen!

          Det verkar som att Du hittat trovärdiga "bevis" i Din "Blått Band" -forskning.
          Därför tilldelas Du härmed Gefle porslinsorden i första storleken med band i
          BLÅTT.

          Comment


          • #65
            Dekorerad, haven är blå...

            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Hallå Kimmen!

            Det verkar som att Du hittat trovärdiga "bevis" i Din "Blått Band" -forskning.
            Därför tilldelas Du härmed Gefle porslinsorden i första storleken med band i
            BLÅTT.
            Hallon,
            Tack och skål för utmärkelsen oss snedseglare emellan. So long...
            Bifogade filer

            Comment


            • #66
              Vetenskap är galenskap..

              Hallå,
              Uppmuntrad av utmärkelsen har studierna fortsatt, men stämpelteori är ingen exakt vetenskap. Blått Band omfattar ca 290 delar, modeller och storlekar och introducerades 1931 till Stockholmsutställningen. Men det finns äldre modeller och delar med den ljusare glasyren, föregångare skulle man kunna säga, märkta "Handmålad Blå" eller "handmålad" och då hamnar vi på året 1927. Alltid på äldre modeller. Exakt samma dekor. Efter 1931 med dekorbeteckningen Blått Band.
              "Handmålad" levde vidare fram till 1941 men fick med tiden den där mörkare glasyren.
              So long alla galenskapare...

              Comment


              • #67
                Priset för de galna studierna blir idag en stunds seriösa väsentligheter
                med farbror Frej. Håll till godo och håll barnasinnet fritt från auktoriteter.
                Blott är flott...........
                Alla Farbror Frej ur 'En Himla Många Program' från 1989.Program 1:-Papperstuss-Boxhandskar-AnsiktsmaskProgram 2:-Julesnö-TomteblossProgram 3:-Julgranspynt-To...
                Last edited by prylsnubben; 2015-03-30, 16:49.

                Comment


                • #68
                  Blåögd...

                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Priset för de galna studierna blir idag en stunds seriösa väsentligheter
                  med farbror Frej. Håll till godo och håll barnasinnet fritt från auktoriteter.
                  Blott är flott...........
                  https://www.youtube.com/watch?v=GN1pwfUxgh0
                  Hallå Snubben.
                  Medgives. Mina studier blir tjatiga, upprepande, naiva och intetsägande. Av föga intresse. Så nu lägger jag locket på
                  med min favorit... so long... gone fishin...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #69
                    Sill going strong

                    Ja, Du ger mig inget val.

                    Comment


                    • #70
                      Fina fisken...

                      STILLFAT.
                      A-modell. (1924)
                      Elipsformad, jfr salladier A-modell.
                      Blå handmålad 1931-1936.
                      Längd 25.5 cm.

                      So long....
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå Snubben.
                        Mina studier blir tjatiga, upprepande, naiva och intetsägande. Av föga intresse.
                        Fel,fel,fel Kimmen som Brasse sa. Nu är Du alldeles för hård mot Dig själv.
                        Har själv lite funderingar över Blått Band och alla modeller med den dekoren.
                        Porslin med den dekoren ska ju ha tillverkats mellan 1931 och 1957, visst.
                        Gefles A-modell kom däremot till så tidigt som 1911, långt innan dekoren
                        Blått Band blev till.
                        Vi har ju även talat lite om s.k. "prototyper" till dekoren som aldrig kom i
                        fullskalig produktion, alltså föregångare till det som 1931 blev den färdiga
                        produkten Blått Band.
                        Nu undrar jag, hur tidigt kan den slutliga dekoren ha hamnat på Gefleföremål.
                        Jag har t.ex. vissa föremål märkta med den Gefle stämpel i skrivstil som ska
                        ha upphört att användas 1925, alltså hela 6 år tidigare än 1931.

                        Bifogar bild på såssnipa A 1 rymd 0.13 L.
                        Just den snipan i A-modell ska enligt Din utmärkta förteckning ha tillkommit
                        1924. Med en stämpel som upphörde 1925 så är det ju precis det går ihop.

                        Har även Du såna Kimmen och hur vanliga tror Du att dessa är? Ja, jag menar
                        den stämpeln på dekoren Blått Band förståss................
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2015-03-31, 14:29.

                        Comment


                        • #72
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Fel,fel,fel Kimmen som Brasse sa. Nu är Du alldeles för hård mot Dig själv.
                          Har själv lite funderingar över Blått Band och alla modeller med den dekoren.
                          Porslin med den dekoren ska ju ha tillverkats mellan 1931 och 1957, visst.
                          Gefles A-modell kom däremot till så tidigt som 1911, långt innan dekoren
                          Blått Band blev till.

                          Vi har ju även talat lite om s.k. "prototyper" till dekoren som aldrig kom i
                          fullskalig produktion, alltså föregångare till det som 1931 blev den färdiga
                          produkten Blått Band.
                          Nu undrar jag, hur tidigt kan den slutliga dekoren ha hamnat på Gefleföremål.
                          Jag har t.ex. vissa föremål märkta med den Gefle stämpel i skrivstil som ska
                          ha upphört att användas 1925, alltså hela 6 år tidigare än 1931.

                          Bifogar bild på såssnipa A 1 rymd 0.13 L.
                          Just den snipan i A-modell ska enligt Din utmärkta förteckning ha tillkommit
                          1924. Med en stämpel som upphörde 1925 så är det ju precis det går ihop.

                          Har även Du såna Kimmen och hur vanliga tror Du att dessa är? Ja, jag menar
                          den stämpeln på dekoren Blått Band förståss................
                          Hallon,
                          Välkommen till A-B-C akademien. Modellbeteckningen t ex A står för första modellen inom kategorin t ex såssnipor. B för följande såssnipa etc. Och det är tillkomståret som avses, modeller kunde leva länge. Jag har också den där A-snipan men stämplad "Handmålad" och snipan finns också stämplad Blått Band, efter 1931 alltså.

                          Ett undantag i modellhysterin är när man lanserade bordsservisen Blått Band 1931 för då fick alla delarna beteckningen F. Så vitt jag kan se tog man samtidigt bort F som modellbeteckning för enskilda föremål.

                          Att Gefle "klistrade på" BB-dekoren på äldre modeller är nog ett faktum, man ville ju sälja på succén. Men det förklarar inte varför samma föremål kan ha samma djupstämpel som skilda dekorstämplar under glasyren. En blek gissning är att rågodet, heter det så?, djupstämplades med modellbeteckning och efter bränningen fick Gefle-stämpeln för att till sist förpassades till ett lager.
                          Har nog några delar med handskriva logotyen, men det får bli ett annat kapitel.
                          So long....

                          Comment


                          • #73
                            Bäste Bror BB (är det inte så dom kallar varann i akademin). Nu finns det ju
                            akademier i fotboll också så då kanske det blir BB= Bra Boll, inte vet jag.
                            Kruxet som jag ville framhålla var ju detta att ett föremål stämplat med Gefle
                            i skrivstil, en stämpel som togs bort 1925 ändå kan ha en slutgiltig BB -dekor.
                            Den ska ju ha kommit först 1931, utgör snipans dekor då en "prototyp" som
                            anammades som den slutgiltiga.

                            Comment


                            • #74
                              Hallå BB,
                              Kul att bolla. Här har ni två kannor, K1 och K2, där 1:an är betydligt ljusare i glasyren och stämplad kursivt och 2:an Handmålad.
                              Min teori är alltså att rågodset stämplades vid tillverkningen för att senare förses med säljande dekor. Någon annan rimlig förklaring har jag svårt att se.
                              So long...
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #75
                                Bra åskådliggjort Kimmen, lite undrande ändå att man inte bara djupstämplade
                                godset med modellbeteckningen vid tillverkningen eftersom fabriksstämpeln ibland
                                ligger utanpå glasyren. Stämpla utanpå kan man ju göra samtidigt med dekoreringen.
                                Effekten kan ju då bli att det färdiga föremålets tillverkningsår blir svårt att bevisa.

                                Comment

                                Working...
                                X