Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Nu funkar allt igen! Här kommer bilden med baksidorna.
    Bifogade filer
    Så är det.

    Comment


    • #47
      Hyfsat gamla, verkar det som. Den där med ristat Bo är väl från 30-talet nånstans? Är det den som avviker i glasyren (mörka effekter istället för ljusa)? Finns det något runt omkring i nummerserien? Jag ser också att du behöver jaga rätt på 4096!

      Comment


      • #48
        Åh vad sugen jag blev! Jag hade också slagit till direkt om jag sett dem. Nu vet jag vad jag ska leta efter...

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Hyfsat gamla, verkar det som. Den där med ristat Bo är väl från 30-talet nånstans? Är det den som avviker i glasyren (mörka effekter istället för ljusa)? Finns det något runt omkring i nummerserien? Jag ser också att du behöver jaga rätt på 4096!
          Du har rätt, den med den ristade BO-loggan är den mörkare. Och nu ser jag det med, att jag har 4095 och 4097, var är 4096? Grrr.
          Så är det.

          Comment


          • #50
            Min gröna vas...

            Jag har en helt underbar liten grön vas som jag undrar var den är tillverkad och av vem...
            Här kommer bilder;
            Tack på förhand..
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Det gick inte att utläsa ur Bo Fajans-boken vem som ritat modellen, men glasyr 107 gjordes iallafall 1951-1953.

              Comment


              • #52
                Jag är som sagt en novis... he he

                Vad innebär egentligen Bo Fajans och finns det en bok om detta?
                F'låt om frågan är väldigt dum... men jag är verkligen EN nybörjare min ålder till trots (40+), finns det värde i sådana här vaser eller är det som jag tycker, mera en vas att tycka om. jag har barn i huset som inte är lika rädd om saker så det vore kanske synd om de tog sådana saker och skjuter prickskytte med luftgeväret (det gjorde mina bröder med en del ärvt porslin ifrån gammelfarmor!)

                Yvonne

                Comment


                • #53
                  Bo Fajans denna oxå?

                  Är denna Bo Fajans oxå? Gissade på det eftersom min gröna lilla vas var märkt med samma "B" sedan går det inte riktigt att avläsa siffrorna jag tror det står; 718...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Visst är det Bo Fajans!
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #55
                      Ett boktips http://www.antikviteter.net/boktips/bofajans.htm

                      Här går det kanske att hitta lite information http://www.geflekeramik.org/

                      Möjligen är din vas formgiven av Berit Ternell

                      Comment


                      • #56
                        bo fajans , ngn som vet?

                        Hej!

                        Jag har köpt dessa ursöta ljusstakar på loppis, är det ngn som vet bakrunden till dessa, dom är stämplade (inpressat) Bo fajans och så står det 1149/ 3 eller 5 ser inte riktigt. Vem/vad är det?
                        Bifogade filer
                        Last edited by jonna; 2008-01-27, 20:25. Anledning: vet inte om det står gefle, är så otydligt
                        **Note to self: You can't buy things every singel day.**

                        Comment


                        • #57
                          Är det verkligen ingen som känner igen dessa?
                          **Note to self: You can't buy things every singel day.**

                          Comment


                          • #58
                            Jag har inte tillgång till Bo Fajansboken just nu, tyvärr.

                            Comment


                            • #59
                              Det var synd, hojta gärna till om du skulle få tillgång till den igen.
                              **Note to self: You can't buy things every singel day.**

                              Comment


                              • #60
                                Jag har ett par liknande men med annan glasyr. Har för mig att de finns i två storlekar. Sitter inte heller med BO fajansboken nära och jag kommer inte ihåg formgivare. Det är inte Dahlskog i varje fall.

                                Comment

                                Working...
                                X