Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Målat Ekebyfat, signatur AW, vem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Målat Ekebyfat, signatur AW, vem?

Vem är signaturen AW som har dekorerat det här lerfatet från Ekeby?
    Bifogade filer

Kan det vara Alf Wallander? Men jag hittar ingen connektion mellan Ekeby och honom.

Comment

Jag tror faktiskt att Alf Wallander skulle ha gillat detta fat - men det är knappast han. Tolkar jag "grödingepojkarnas" UE-bok rätt så bör fatet vara från 30-talet (vilket väl även stämmer stilmässigt), då 2000-nr-serien användes av flera olika konstnärer. Hittar dock ingen signatur i boken som stämmer helt med denna - Allan Ebelings liknar förvisso, men jag kan inte ens med god vilja få andra bokstaven till E, utan jag vill läsa det som N alternativt W.
      < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Har aldrig hört att Wallander skulle varit knuten till Ekeby. Jag vet inget om dekoren men fatet är gjort av Harald Östergren 1932-38. (sid. 139 i UE-boken) Det skulle nog kunna vara så att dekoren har kommit till senare. Är den enbart påmålad eller är det glasyr...eller... Hmmm.

Comment

Emde o jag kom med svar samtidigt

Comment

Hej!
            Jag tycker att första bokstaven ser ut som ett H, ringen runt gör att det ser ut som ett A, ringen runt kanske kanske ska stå för Ö, utan prickar och N sista bokstaven i efternamnet.
            Bara en tanke

Comment

Nej det är målat direkt på lerfatet.

Comment

Working...
              X