Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Atterberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Atterberg

En vas här där siffermärkning inte kan skönjas alls. Känner ngn igen och vet vad vasen heter?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Vasen ingår i denna serie:

"Yondel" - formgiven av Ingrid Atterberg 1959. Din vas är förmodligen stämplad 2472.
    -------------------------------------
    http://upsalaekeby.blogspot.com/

Comment

Ursprungligen postat av Wunderbaum Visa inlägg
      Vasen ingår i denna serie:

"Yondel" - formgiven av Ingrid Atterberg 1959. Din vas är förmodligen stämplad 2472.
      Jag bugar o tackar Wunderbaum!!!

Comment

Nämen...det var ju en i samma serie som jag hittade nyligen! Min har nummer 2432.

Det blev en hel del inköp igår, får nog börja bromsa lite om det inte ska svämma över...bara så svårt att låte bli fina grejer till småpenga...
        Bifogade filer
        Last edited by tallen; 2009-09-09, 08:30.
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

2433 borde min vas vara märkt då den är 18.5 cm hög. 2432 är 14.5 cm och 2472 är en golvvas. Tack alla.

Comment

Här en skål som är 3,8 cm hög och 11,4 cm Ø. Ekeby och Abg går att läsa men morsetecknet för K ( - . - ) har kommit alldeles över siffrorna. Kan det vara 344 och vad heter i så fall modellen?
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Här en skål som är 3,8 cm hög och 11,4 cm Ø. Ekeby och Abg går att läsa men morsetecknet för K ( - . - ) har kommit alldeles över siffrorna. Kan det vara 344 och vad heter i så fall modellen?

344 är helt riktigt i måtten ca 3 x 11,2 cm och tillverkad 1953 av just Abg, Ingrid Atterberg.

"Morse" signaturen är nog dekormålarens, har inte namnet på just denna (ännu) och något namn kan jag tyvärr inte..
              [SIZE=2][B]// Melker Bäckman[/B][/SIZE]

[SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

Tack för uppgifterna, Melker!
                Jag passar på att visa en burk, vas eller cigarettbehållare av Ingrid Atterberg med nr 18. 5,2 cm hög och 6 cm Ø. Om det finns en benämning på denna tvärrandiga sak vet jag inte.
                Bifogade filer

Comment

En knallblå vas med nr 2384 och jag tycker mig se Abg längst ner. Den är 21 cm hög och 11,5 cm som bredast. Jag kan inte hitta den i UE-boken och inte på nätet heller. Någon som vet mer?
                  Bifogade filer

Comment

Kan det möjligen vara A L T också, inte för att det hjälper.

Comment

Working...
                    X