Ekebyvas är det ju utan tvekan men siffran i bottnen är mycket otydlig. Gissar jag rätt är det 74 och då är det enda som kan stämma att den är designad av V Lindstrand. Håller ni med mig?
Söffe
Det ser ut att vara ett krus och då kan Lindstrand stämma. Kan du mäta kruset så kan man se om storleken med uppgiften på 74 Krus i Ue-boken stämmer. 19,5 cmx12. Tillverkad 1947-48.
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att 74=Vicke?
Det finns tex vas nr 74 som ALT har gjort.
Höjden är som angivet för Lindstrandkruset, bredden dock något mindre. ALT- vasen hittade jag inte när jag sökte åtminstone inte med angiven höjd. Vicke? betyder givetvis att jag frågar om det är av honom, eller...?
Söffe
Aha då förstår jag. De angivna måtten kan variera lite, beroende på att det är "handarbete". Bredden är angiven för bredaste stället på föremålet.
Om jag nu skall vara petig o de ska ja på sid 212 i UE-boken har du vas nr 74 (tid. 3275/2) 19x15 1939-40 Thomson.
Visst är det Vicke Lindstrand som gjort ditt krus. Den finns nämligen med på bild i boken Upsala-Ekeby Keramik Porträtt av fem konstnärer av Karin Söderlind.
Comment