Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas utan 4 siffror, GA?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas utan 4 siffror, GA?

Vad innebär det ifall en vas, i mitt fall en jättefin grön vas, har en UE Gefle stämpel och signatur GA 2?

De övriga UE fat osv som jag har har haft en 4-siffrig kod men icke denna.

Tacksam för alla svar!

Det finns en del skillnader: Om den har en UE/Gefle-stämpel är den gjord på Gefle-fabriken och GA 2 är troligen en modellmärkning i godset (GA = modell 2 = storlek). Ekeby-fabrikens djupstämpling i form av 4 siffror är ofta direkt kopplat till en formgivare, vilket denna stämpling inte är.
    Godset i Ekebys produkter är inte heller samma som i din vas, där det troligen är flintgods. Ekeby producerade lergods och stengods (tror jag).
    http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Jag har nu fått tag i kameran och lägger in lite bilder på den i mitt tycke mycket fina vas.
      Jag är "rätt" så okunnig så vad innebär flintgods?

Kan man utvärdera någon ålder på vasen via stämpeln? Och eventuellt värde?
      Bifogade filer

Comment

Ja, det där är ju godsmärkningar allihopa, inga stämplar. Jag har aldrig sett en sån märkning förut...av formerna och stilen så måste den vara sen i produktionen (70-tal?), jag är dock inte heller säker på om det är flintgods, det liknar mer stengods. Jag måste nog kolla om Gefle-fabriken kanske gjorde sånt med eller vad det där kan vara! Lurigt!

GA verkar vara en signatur som du sa, det är nog Göran Andersson som jobbade åt UE-koncernen och Gefle under 1960-talet enligt den gamla Gefle-porslinsboken. Hittade en bild med en UE-kruka med en mycket lik signatur
        Bifogade filer

Comment

Definitivt är de lika märkningarna!
          Hittade en bok om Gefle idag och där finns en vas i förteckningarna, tyvärr utan bild, som ska vara märkt med GA och stå för Arthur Percy. Men då ska höjden vara 16 cm och vara gjord nångång 1943-55 och jag får varken höjden eller stilen att stämma.
          Det är nog troligare som du skriver att det är Göran Andersson men varför saknas då sifferkoden. Och är den massproducerad eller finns bara några få?

Comment

Ursprungligen postat av eikei Visa inlägg
            Det är nog troligare som du skriver att det är Göran Andersson men varför saknas då sifferkoden. Och är den massproducerad eller finns bara några få?
            På fråga 1 blir svaret, den är gjord på Geflefabriken inte Ekebyfabriken, båda tillhör samma koncern och vissa konstnärer jobbade åt båda fabrikerna vid olika tillfällen. Din vas är gjord i Gefle vars märkningsystem är helt olikt Ekebyfabrikens. Endast föremål som är gjorda på Upsala-Ekeby (Ekebyfabriken) är märkta med 4 siffror (+ någon boktstav ibland) varje 4-siffrig serie mellan åren 1948-1962 är knuten till en specifik konstnär efter 1962 ser märkningen ut så att det är en 4-siffrig serie + en bokstav.

Inget från Gefle-fabriken är märkt så.

På fråga 2 har jag inget svar, dock troligen massproducerad.

Comment

Okej! Då börjar det klarna! Riktigt roligt att köpa in prylar man tycker om och sedan försöka luska ut när, var, hur!

Comment

Working...
              X