Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Kruka, Marie Simmulson - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kruka, Marie Simmulson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kruka, Marie Simmulson

Hej!

Jag har en kruka märkt med nummer 3 och ms. Någon som vet mer om denna, har inte lyckats hitta någon på internet som ser likadan ut?

Min kamera har havererat och kan därför inte ta en bild just för tillfället.

mvh Andy
    Last edited by Andy; 2009-05-27, 20:42.

Bild??
    http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Är såklart enklast ifall du lyckas ta en bild. Men tills dess så föreslår jag att du söker på forumet kring "UE+kruka" eller liknande. Har diskuterats en hel del kring UE-krukor och många bilder har bifogats, så du kanske hittar en likadan kruka där?

Om du inte redan har tittat på www.upsala-ekeby.com så föreslår jag att du även kikar här...

Lycka till!
      -------------------------------------
      http://upsalaekeby.blogspot.com/

Comment

Menar du den här?

Comment

Jag har inte hittat någon likadan här på forumet eller på Grödinge. Men ska ta och fixa en bild så fort jag kan.

Krukan påminner om en modellen "Florida" till mönstret, men den har en glasyr på hela utsidan.

Comment

Här kommer två bilder i ganska dålig kvalité, kan någon tyda vad det är för kruka?
            Bifogade filer

Comment

Hej,

vilken fin kruka! Din kruka finns med på denna länk:

Modellen heter "Florida" och är som du redan angett, formgiven av Mari Simmulsson. Ofta så gjordes samma krukmodell i olika lasyrer. Din kruka verkar vara helt laserad i vitt, medan den modell som avbildas på länken har olaserade ytor också.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Comment

Ursprungligen postat av Wunderbaum Visa inlägg
                Hej,

vilken fin kruka! Din kruka finns med på denna länk:

Modellen heter "Florida" och är som du redan angett, formgiven av Mari Simmulsson. Ofta så gjordes samma krukmodell i olika lasyrer. Din kruka verkar vara helt laserad i vitt, medan den modell som avbildas på länken har olaserade ytor också.

Hoppas att det var svar på din fråga!
                Hej Wunderbaum!

Tack för svaret. Jag funderar lite generellt på om det någonstans finns uppgifter om hur stora upplagor det finns av Upsala-Ekebys olika föremål och t.ex. hur många olika glasyrer det finns av en modell. Har du någon vetskap om detta?

Eller någon annan får gärna berätta om de känner till någon sådan information.

Comment

Ursprungligen postat av Andy Visa inlägg
                  Hej Wunderbaum!

Tack för svaret. Jag funderar lite generellt på om det någonstans finns uppgifter om hur stora upplagor det finns av Upsala-Ekebys olika föremål och t.ex. hur många olika glasyrer det finns av en modell. Har du någon vetskap om detta?

Eller någon annan får gärna berätta om de känner till någon sådan information.
                  Tror inte att utgivarna av UpsalaEkeby-boken har fokuserat speciellt mycket på detta. Kan kanske vara en idé att föreslå att detta läggs till redan befintlig information om en serie!? I allafall vad gäller olika lasyrer. Vad gäller upplagor är det nog i stort sett omöjligt att uttala sig om i mer exakta termer...

Comment

Ursprungligen postat av Wunderbaum Visa inlägg
                    Tror inte att utgivarna av UpsalaEkeby-boken har fokuserat speciellt mycket på detta. Kan kanske vara en idé att föreslå att detta läggs till redan befintlig information om en serie!? I allafall vad gäller olika lasyrer. Vad gäller upplagor är det nog i stort sett omöjligt att uttala sig om i mer exakta termer...
                    Hej!

Nu vill jag inte verka vara en besserwisser, men det heter väl glasyr när det rör sig om en hård ytbehandling på keramiska föremål? Lasyr är väl något man sysslar med inom måleri. Kan ju vara bra om jag svänger mig med rätt term, rätta mig gärna om jag har fel.

Comment

Hej!

Nu vill jag inte verka vara en besserwisser, men det heter väl glasyr när det rör sig om en hård ytbehandling på keramiska föremål? Lasyr är väl något man sysslar med inom måleri. Kan ju vara bra om jag svänger mig med rätt term, rätta mig gärna om jag har fel.
                      Du har alldelens rätt.

Comment

Hej!

Ibland går det för fort när man ska svara...självklart glasyr ej lasyr....

Comment

Nu vet jag att jag använder rätt ord, var själv lite osäker på om det hette glasyr eller lasyr

Glasyr it is!

Comment

Working...
                          X