Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korall kaffekopp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Korall kaffekopp

Hjälp, skulle gärna vilja veta vem som är opphovs kvinna man till denna serie på Gefle.
    Färgen är underbar
    Bifogade filer

Den är ju väldigt liknande Kosmos som det väl var Ternell som designade. Skulle sätta en peng på henne.

Comment

I Gammalt porslin finns en Korall med:
      Korall, M, 1962-74, beigebrun glasyr, B.Löfgren-Örtendal.

Comment

Jag fick tag i sex Korall-tallrikar på loppis och blir lite förvånad av bilden eftersom tallrikarna är identiska med tallrikar från Oliv, inte Kosmos. Jag håller med om att den där koppen är väldigt Kosmosliknande eftersom jag även har delar av den servisen, men jag kan intyga att Korall och Oliv är av precis samma form. Har inga Oliv-koppar dock så jag vet inte hur de ser ut.

Comment

Olivkopparna är runda och bredare nertill än upptill. De har de här ränderna på nedre delen av koppen. De är inte allas lika i modellen.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tittar i ?Gefle Porslin?, under ?Kaffe- och teserviser med dekornamn?
            Korall har gjorts med modeller BDR och TE 1962-74, gulbrun skiftande glasyr.
            Kosmos har gjorts med modeller TE och EF 1966-77, blåbrun glasyr.
            Oliv har gjorts med modeller BDR och EH 1967-79, olivgrön och brun glasyr.

Under ?Bordsserviser?
            Korall modell M
            Kosmos ingen modelluppgift
            Oliv modell BDR

Så Korall och Kosmoskoppar kan vara lika och Korall och Olivkoppar också.

Comment

Det är glasyren som heter som servisen. Det finns ingen tanke på enhetlighet mellan servismodeller under denna period av Gefles produktion. Man hittade på en glasyr och tog de föremål man hade och doppade i glasyren.

Jag har ju inte det i huvudet, men tallriken och tefatet med en pärlrand runt kanten är en specialvariant av BDR, som vanligtvis är slät. Denna tallrik finns åtminstone med Oliv-glasyren.

Comment

Har tittat på bilder nu och eftersom jag hittat tekopp Oliv med samma form/modell som nonnas kopp så borde det vara av modell BDR.
                Såg också Äjths "bulliga" men det var Kosmos....TE eller EF?

Comment

Nej, den på bilden är inte BDR.
                  Här är BDR tekoppar:

BDR kaffekoppar:

och här är tallrikarna BDR med pärlkant:

Sen kom det jag inte hade i huvudet...
                  Det här är troligen TE:

Det står modellnamn under Tekanna, sockerskål och gräddkanna, men ingen på tradera har skrivit ut det som jag såg...

Det är en hel vetenskap det där. Om man är intresserad kan man kanske lära sig det genom att studera gamla priskuranter...

Comment

Tur att vi har dej Peter gäller bara att få igång dej
                    Men jag får inte ihop det.....
                    Oliv "rak" http://www.tradera.com/auction/aid_31088329
                    Oliv "bullig" http://www.tradera.com/auction/aid_31231292
                    Kosmos "bullig" http://www.tradera.com/auction/aid_32039752
                    Kosmos "rak" http://www.tradera.com/auction/aid_30956430

Korall ser vi på nonnas bild att det finns som "rak".

Oliv och Kosmos skulle ju inte finnas av samma modell enl. Gefle Porslin....man kanske inte ska fästa sig så mycket vid vad de skrivit för modeller i boken??

Comment

Man ska inte lita på böckerna, särskilt inte när det gäller det som INTE står (Jämför med uttrycket "Nej, det kan inte vara Stig Lindberg, för den finns inte med i Gisela Eronns bok"). Det var som sagt mycket lätt att glasera vad man hade tillgång till just då...

Comment

Mina sex korall-mattallrikar med pärlband har alla pajat när jag kvaddade bilen nära Gävle för några dagar sedan för övrigt.

Jag hade varit på alla fasta loppisar i hela Göteborg och Malmö och var på väg upp till Burträsk igen.
                        Hade en komplett bullig Kosmos-teservis och lite karotter och ugnsfat. Många grejer klarade sig dock. Är särskilt glad över tekannans överlevnad.

Sedan så hade jag mängder av pärliga Oliv-prylar till en matservis, och lite Lagun-fat från Gustavsberg.

Jag packade om grejerna och får upp dem i slutet av veckan. en kartong består endast av trasiga saker. Jag tänkte att man får ta och göra något kul av dem eftersom glasyrerna går så bra ihop. Kanske krossa dem lite mer och göra någon mosaik, eller laga dem på ett övertydligt sätt med färg i fogarna och ställa fram dem som prydnad.

Comment

Lite ironiskt att det var just i Gefle som mina Gefle-serviser valde att lämna denna jord.

Comment

Herren ger och Herren tar (eller var det "Gävle ger och Gävle tar"?). Otur på bilen, tycker jag först och främst...

Comment

Det roliga med samtliga av de här serviserna är att trycket på undersidan går att diska bort. Ofta kan man köpa dem gör ingenting alls för folk på second-handaffärer vet inte vad det är de säljer. Jag har bara stämpeln kvar på några tekannor och annat som inte använts så mycket.

Men jag undrar vad modellen som Nonna har bild på heter? M.a.o. vad heter den raka och vad heter den bulliga? Jag ska sälja Båda Oliv, Kosmos och Korall och tänkte att man kunda nämna vilken serie de råkade tillhöra eftersom det blir förvirrande för folk om samma säljare säljer två helt olika stilar på tekannor och kallar båda för "Kosmos" Gefle.

Comment

Working...
                              X