Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Negro kontra Mangania

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Negro kontra Mangania

Apropå flera inlägg om Mangania så har jag funderat lite på detta med Mangania och Negro, enligt boken "Gefle Porslinsfabrik...", den senaste av Gyllenhammar, så finns det 2 st olika glasyr- och dekorserier, en som heter Negro som kom 1955 och är en "matt svart glasyr" och en som heter Mangania, kom 1953 och är en "svart glasyr"

Under rubriken "Glasyrer med namn" finns Mangania, 1953-64, "svart" och Negro, 1955-, "blåsvart".

Det finns en bordsservis som heter Negro i modellen BE som gjordes 1955-57 med Percy som upphovsman.

Mangania finns enligt boken som kaffe-och/eller teservis i modellerna AU och AR, 1955-, medan Negro finns i modellen BA, 1957, och formgavs av Percy.

I övrigt har jag kunnat konstatera att Lillemor Mannerheim ofta använt Mangania-glasyren i sina alster, de mest kända är väl vaserna och de övriga delarna i Mangania-serien (M-modell tror jag), men det finns även andra alster där en matt svart glasyr använts som bottenglasyr i dekorserier som Dixie, Mambo och Toreador. (Dixie = Negroglasyr, Mambo = Manganiaglasyr, Toreador=svart glasyr) Det är svårt att se någon skillnad på bottenglasyrerna (om man inte har föremål med båda att jämföra?)

Jag har tyckt mig se en sammanblandning av dessa glasyrer och dekorer lite kors och tvärs, finns det någon med djupare kunskaper om detta ämne som kan reda ut frågan?

Den vanligaste felattribueringen (på Tradera mm) är väl annars att allt som är i en mattsvarta glasyren och är stämplat Gefle/UE är Lillemor Mannerheim, vilket naturligtvis inte stämmer.
    http://www.porslinsbloggen.se/

Jag tror man ska försöka reservera Mangania till Mannerheims föremål. Troligt är att Gefle ville lägga den på fler föremål när de såg hur populär den blev, men kanske inte ville blanda ihop den med Mannerheims populära serier. Om de inte fick eller inte ville kan man förästås spekulera i. Men jag har inte sett namnet Mangania på annat än Mannerheims modeller.

Comment

Jag vet inte om jag är hundra procent säker på att det är så med Mangania. Mangania är ju en dekorserie och den togs enligt boken fram av Arvid Nordbye, ingenjör på Gefle-porslin under 1950-talet.

Jag vet att Lillemor Mannerheim använde glasyren/dekoren flitigt men jag vet inte om det är så att den togs fram till hennes föremål. Jag har sett denna konstserien (M-serien) som jag nämnde tidigare och hennes kannor i MA-modellen, samt de avlånga faten skålfaten som smalnar av (också M-modell enligt UE Given 1956) stämplade Mangania, och dessutom har jag varmvattenkanna, sockerskål och gräddsnipa i AU-modellen, Percys modell som är stämplad Mangania (bild 1). Som en jämförelse kan jag säga att min tekanna och mjölkkanna i MA-modell är stämplade "Mangania", samt "Lillemor Mannerheim" (bild 2). AU-modellen ska enligt boken ha kommit 1955.

Konstserien M (mangania?) kom 1955 (den innehåller 17 skålar och 25 vaser med beteckningarna M1-M49), medan Mangania-glasyren togs fram 1953. Negroglasyren kom 1955, som jag sa tidigare.

En fråga man ställer sig med Mangania och Negro är om det egentligen är samma glasyr...? Kan man inte se skillnad är det ju desto svårare att skilja föremål åt baserat på de olika glasyrerna.
      Bifogade filer

Comment

Skulle tro att konstserien M står för Mannerheim och inte Mangania då i varje fall vissa delar har annan glasyr.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
          Skulle tro att konstserien M står för Mannerheim och inte Mangania då i varje fall vissa delar har annan glasyr.
          Såklart!

När du säger det så har jag nog sett andra färger med, benvit i alla fall! Finns det fler färger (nu spårar jag ur lite, men vi ska strax tillbaka till ämnet) ?

Comment

Det hade förresten varit skoj om någon som har delar i M-serien kunde lägga in bilder och modellnummer, en slags bilddokumentation!

Comment

Ok, jag börjar med de vanligaste. Här kommer först den dubbelhalsade M26,
              sedan M27, den lilla M30 med vit glasyr och så en M46 med gulddekor "Dixie":
              Bifogade filer

Comment

Jag har vaser i Manganiaglasyren med djupmärkning: IP 1, IP 2, KA, IZ, IF, IR.
                Är det något du vill ha bilder på???

Comment

Bilder av vaserna IZ och IP2 finns under Mangania Du Älskade Del:2

Förövrigt har jag vaserna IF & IR som skall vara formgivna av Mari Simmuelson som har Manganiaglasyren, så Lillemor är absolut inte den enda som har använt den.

Jag som har en hel del av bägge glasyrerna skulle vilja säga att skillnaden mellan dem är mycket liten. Jag upplever dock i solljus att Negro är något kallare i den svarta tonen och att strukturen är riktigt "finkornig" (Tips: Negroglasyren kan man oxå utan problem ta bort skrapmärken på (dom som ser ut som blyertsstreck) med en nagel polerare grå/vit/rosa). Manganians färg tycker jag har ett ganska stor variation från Svartsvart till varmsvart berende på vilket del jag tittar på.

Comment

Tips: Vill du ha en sockerskål till din AU så finns den för 50:- på Tradera just nu. Jag säljer nämligen själv "dina" två delar just nu. Är inte så förtjust i Lillemors saker så jag håller på att avyttra dem. Jag säljer oxå en gräddsnipa BE om du behöver en sådan.

Comment

Vet du vem som designat det lilla fatet m hjärtdekor till vänster??? Jag har även små hjärtformade lövfat i Manganiaglasyren???

Comment

"Det finns en bordsservis som heter Negro i modellen BE som gjordes 1955-57 med Percy som upphovsman"
                        Framgår det i din bok vilka delar som ingår i serien???

Comment

Ursprungligen postat av DeBeer Visa inlägg
                          Tips: Vill du ha en sockerskål till din AU så finns den för 50:- på Tradera just nu. Jag säljer nämligen själv "dina" två delar just nu. Är inte så förtjust i Lillemors saker så jag håller på att avyttra dem. Jag säljer oxå en gräddsnipa BE om du behöver en sådan.
                          Jag är nog inte så intresserad av AU-delarna, de har jag ju redan, i alla fall i Mangania-glasyren, jag har ingen tekanna dock, den du ser på bilden är ju varmvatten-kannan till tekannan.

I den blanka svarta glasyren, som troligen bara heter "Svart" har jag tekanna, dock inga andra delar (den finns på min hemsida om du vill kolla).

AU-modellerna är dessutom inte Lillemor Mannerheims utan Percys...

Jag hittade inte de här AU-grejerna under ditt alias på Tradera heller, bara MA-grejer av Lillemor..? Jag har dock båda dessa kannor, saknar bara en sockerskål i samma modell.

Comment

Vet du vem som designat det lilla fatet m hjärtdekor till vänster??? Jag har även små hjärtformade lövfat i Manganiaglasyren???
                            Där är vi lika nollställda...

Comment

"Det finns en bordsservis som heter Negro i modellen BE som gjordes 1955-57 med Percy som upphovsman"
                              Framgår det i din bok vilka delar som ingår i serien???
                              Tyvärr...det står bara "Negro, BE. 1955-57, Svart glasyr, A.Percy" i dekorförteckningen för bordsserviser, det var där jag hittade den. Troligen ingår väl den där formen eller terrinen som du fick skickad av misstag till dig i servisen. Det borde ju finnas tallrikar, djupa och flata, kanske någon kanna i BE-modell mm.
                              Man ska dock vara observant på att om det står i boken att en servis har modell BE så betyder det inte alls att alla delar med Negro-glasyren är av BE-modellen, man komponerade ihop delar som redan fanns, men med ny glasyr. Jag jämför med min servis med dekoren Furuvik från 1960-62, där det finns delar av minst 6-7 olika modeller...

Att servisen tillverkades två år (ungefär) betyder kanske att den kan vara svår att hitta delar till, så är det med Furuvik i alla fall!

Comment

Working...
                              X