Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mangania Du Älskade Modell: BA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Info: Mangania Du Älskade Modell: BA

Här kommer bilder på de delarna jag har av BA. Alla delarna är stämplande med Negro.
    Bifogade filer

Aha, nu ser jag! Det är corona-modell på tallrikarna. Och tekannan har jag sett förut, i en ljust turkosblå glasyr. Sockerskålen är lågt cylindrisk (som en trumma) och inte så ovanlig. Men att hitta den med mangania-glasyr blir svårare. Nej, jag tror inte det finns några koppar. Jag tror att man använde samma koppar som till AR.

Den där kantavslutningen, med små trianglar överst i varje ås, finns också på ugnsfasta delar i ljusblått. Troligen har det varit en löst ihopsatt servis som var tänkt att kombineras med annat. Jag har förövrigt bara sett assietter i två olika storlekar.

Comment

Huuummm... Corona... från Rörstrand??? Det kan INTE vara den här du menar...

Kan du skicka en länk, till den du menar???

Gillade grytan och knppen är klart liknande den på mina Negro, är det så att de återvinner bra designdetaljer???

Comment

När man pratar om Gefle måste man skilja på modell och glasyr. Grytan och dina kannor kan mycket väl vara ritade samtidigt och i samma syfte. Någon återvinning är det inte tal om. Dina kannor har fått glasyren Negro och grytan har fått en ljusblå glasyr. Säkert är det meningen att man ska Mixa och Matcha.

Nej, jag menar verkligen inte Corona från Rörstrand. Jag letade länge efter bilder på Corona från Gefle utan att hitta några. Tänk dig följande scenario: Dina assietter men med samma ljusblå (är det den du kalla minimjölk?) glasyr som grytan och namnet Corona på baksidan.

Comment

Det här med "Percyblått" ger oxå huvudbry. Vilken är det?????????

Jag har sett AR - serien i fyra olika blå färger???

1. Den jag kallar "Minimjölksblå" eller vitt som bryter i blått.
          Finns bild under: Mangania Du Älskade, men bilden är inte min utan lånad och jag upplever de här delarna vitare än de jag ägt.

2. Babyblå - Har endast sett den på bild.

3. En som snarast skulle kunna beskrivas som Koboltblå. Finns bild under: Mangania Du Älskade

4. Och en rent klarblå eller ljust Ultramarin

Comment

Working...
          X