Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UE-kruka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• UE-kruka

Hej!
    Har varit lite dålig med inläggen ett tag, fast hittade en snygg UE-kruka på loppis här i Linköping idag som jag tänkte passa på att visa upp

Någon kanske vet något om dekoren? Endast märkt UE 5 undertill...
    Bifogade filer

Jätteläcker Det borde väl vara rinnglasyr?Har kollat lite i UE-boken och det skulle kunna vara den kruka som visas på bild sid 55 i boken och har namnet Ekeby. 1920-tal.
    Hur stor är din kruka?

Comment

Joo... liknar rinnglasyrerna men verkar gjord på lite annat sätt...
      Tror väl 20-tal jag med. Hittade inget måttband här men vi gjorde en kvalificerad gissning på att den är ca 17 cm hög och lika mycket i diameter.

Comment

Här har du en lite större kompis till din FBQ. De ska finnas i 10 storlekar http://www.precisensan.com/antikforu...ight=rinngl%2A

Comment

Så, de kunde ha så pass olika färger och utseende fast det var samma serie?
          Din var snygg den med... Måste passa på att titta lite på mors krukor nästa gång jag är hem, hon har några UE krukor med rinnglasyr i liknande modell, men där är det mer tydliga "rinnmönster"

Mätte idag, den var lite mindre än jag trodde; 15 cm mynning och 14 cm hög.

Comment

Det kanske var meningen att efterlikna millefiori i brevpressar av glas? Det är mera dropp- än rinnglasyr på krukan och resultatet blev ju snyggt.

Comment

Working...
            X