Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svart Arthur Percy?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svart Arthur Percy?

Hej!

Kan någon säga om denna servis är Arthur Percy? Glasyren är väldigt speciell, nästan lite skrovlig, så som hans svarta glasyr ser ut på andra bilder.

Men, det finns ingen stämpel eller signatur under varken fat eller skål, dessutom tycker jag att A:et ser lite "amatörmässigt" ut. Han kanske skrev sådär eller så har det blivit påmålat efteråt. Jag vet att den är gammal.

Det är alltså en skål och 6 assietter, fotot är på skålen.
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Mysa60 Visa inlägg
    Hej!

Kan någon säga om denna servis är Arthur Percy? Glasyren är väldigt speciell, nästan lite skrovlig, så som hans svarta glasyr ser ut på andra bilder.

Men, det finns ingen stämpel eller signatur under varken fat eller skål, dessutom tycker jag att A:et ser lite "amatörmässigt" ut. Han kanske skrev sådär eller så har det blivit påmålat efteråt. Jag vet att den är gammal.

Det är alltså en skål och 6 assietter, fotot är på skålen.
    En bild på själva föremålet vore fint oxå.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      En bild på själva föremålet vore fint oxå.
      Är det inte skålen som ÄR på fotot?

Comment

Då Geflestämpeln ofta har försvunnit så kan man gå på en annan sak. Innanför bottenringen ska det finnas 2 bokstäver intryckta i godset, kika efter får du se. Då kan man titta i Gyllenhammars bok om gefleporslin och läsa av vad,när och av vem.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Percyskål, men hemmålat A. Stjärnorna är också hemmålade...
          De här som har hög fotring saknar ofta modellstämpel också, tyvärr. Fota från sidan också så man blir helt säker på formen.

PS! Fotona har en tendens att visas i inlägget först efter en tid efter man skrivit det. Om ingen bild visas så kan den komma senare...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Percyskål, men hemmålat A. Stjärnorna är också hemmålade...
            De här som har hög fotring saknar ofta modellstämpel också, tyvärr. Fota från sidan också så man blir helt säker på formen.
            PS! Fotona har en tendens att visas i inlägget först efter en tid efter man skrivit det. Om ingen bild visas så kan den komma senare...
            Jag uppfattade detta som undersidan på foten!! måste sett väldigt galet!!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Fler foton

Nu har jag tagit ytterligare tre foton. Jag kan inte hitta nån stämpel på skålen, varken på fotring eller nån annanstans. Däremot är alla assietter stämplade med både djupstämpel och "vanlig" stämpel, vad det nu heter. Det står också nånting nedanför djupstämpeln som jag inte kan läsa. Man kanske inte ser det på fotot men även utsidan av fotringen är målad. Fläckarna på assietten är min spegelbild.
              Bifogade filer

Comment

Nu ser jag att det är den metalliskt svarta glasyren och det betyder att allt guld är hemmålat. När svart glasyr skulle kompletteras med guld användes en annan svart glasyr.

Comment

Working...
                X