N är modellen, enligt Gefle-porslin gjord mellan 1945-56. Detta är nog ett tidigt exemplar med tanke på stämpeln, jag känner inte riktigt igen den, men de tre skorstenarna utan Upsala Ekeby tyder antingen på att den är äldre, eller att man använt stämpeln även sedan man köptes av UE (1935)
Stämpeln utan Uppsala-Ekeby används även efter 1936. Har den på min Siri-servis från 1dec 1938 - finns där även på ett senare fat från 1941 - fast då varianten med en cirkel omkring.
Tänker annars att namnet ganska väl daterar servisen - tror inte den kan vara gjord långt efter 1945
Stämpeln utan Uppsala-Ekeby används även efter 1936. Har den på min Siri-servis från 1dec 1938 - finns där även på ett senare fat från 1941 - fast då varianten med en cirkel omkring.
Tänker annars att namnet ganska väl daterar servisen - tror inte den kan vara gjord långt efter 1945
Jo, jag hade för mig det och jag tror som du att kannan är tidig, strax efter -45, just pga stämpeln, den kan inte vara helt vanlig när man kommer en bit in på 50-talet. Eftersom modellen gjordes fram till -56 är det dock svårt att vara säker.
Comment