Kunde inte låta den här fula fisken stå kvar på hyllan i antikaffären utan den fick följa med hem! Bifogar en bild på botten där det står EJB och 1939, kan det vara Eva Jancke-Björk? Ingen Bo Fajansstämpel och med en årtalsdatering som gör mig tveksam, har inte sett förut att godset dateras.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Svearikets fulaste fisk!
Collapse
X
-
Eva J Björk skrev ju ihop sina tre initialer på ett särskilt sätt. det känner du säkert igen. Lite svårt att se på bilden. 1939 förefaller vara tillverkningsåret då det serienumret inte överensstämmer med hennes eller med Bo Fajans´s övriga.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ja ful var den...Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggKunde inte låta den här fula fisken stå kvar på hyllan i antikaffären utan den fick följa med hem! Bifogar en bild på botten där det står EJB och 1939, kan det vara Eva Jancke-Björk? Ingen Bo Fajansstämpel och med en årtalsdatering som gör mig tveksam, har inte sett förut att godset dateras.
Comment
-
he he he Tingeling nu har du väl lyckats fånga den fulaste fisk jag har sett men det är ålder på den så 1939 stämmer nog och konstigt nog så är sådana fulingar populära objekt. vilka brudar järnskrot och fula fiskar

behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Jag är kluven inför den fulsnygga ulken!
Den känns inte EJB, men däremot som något Allan Ebeling skulle kunna ha gjort. Det finns fler kandidater.
De applicerade ögonen känns på något sätt välbekanta, liksom handtagen.
I egen, eller som frilans, i verkstad på fabrik alt. konsthögskola är den säkert gjord. Signeringen är ingen typisk EJB.
Den tål ett närmare studium och ett nytt fot i släpljus av undersidan.
Comment
-
Ulk Vs Sutare
Ulken går vanligtvis under namnet marulk "Breiflab på norsk" och är en saltvattens fisk. Det latinska namnet är "Lophius piscatorius"..Ursprungligen postat av ebonit Visa inläggÄr ulk och sutare samma sak? vad ska man ha den till? askopp, nyckelgömma eller pipställ. huvaligen så mycket missbruk av lera.
Länk.
Sutaren är en sötvattens fisk vilken också återfinns i Östersjöns bräckta vatten. Vanligtvis i dyiga vikar med täta vassbälten. Dess latinska namn är "Tinca tinca"..
Länk.
Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!
Comment
-
Ja, inte är det någon amatör som gjort denna. Sätter en hundring på att den föreställer en Marulk (vilket är "ful" men exklusiv matfisk) och att Cigarren skall in i gapet.Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggMisstänker att det är något att lägga cigarren i, och jag har sett mycket värre amatörarbeten.......
medans man surplar i sig lite VSOP ur kupan. Hur stor är den?
Last edited by Rubus Arcticus; 2008-12-05, 09:07.________________________________________________________________________
"Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
Då måste man ju nedvärdera nuet."
Comment
Comment