Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UE - men vad är det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• UE - men vad är det?

Hej,

Har lite frågor kring nedanstående UE-föremål. Hoppas på den breda kunskapen på forumet för att kunna få svar på dom!!

Först och främst - har någon sett denna pjäs tidigare? Vet nån vem som formgivit?

Jag fick känslan av att det saknades något till "gubben"? Kan det stämma?

Fanns inga stämplar undertill, dock satt UE-klistermärket kvar. Gubben är olaserad på insidan och är ej massiv. Alltså som en uppochner vänd kopp. Om ni förstår min tanke?

Väntar ivrigt på hjälp!!
    Bifogade filer
    -------------------------------------
    http://upsalaekeby.blogspot.com/

När jag ser det ansiktet kommer jag osökt att tänka på Karlsson på taket!!!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag har en likadan figurin eller vad det nu är. Den skall nog se ut så. Har letat formgivare men inte hittat någon uppgift. Glömde fråga när jag var hos Grödinge. Kul om någon vet. Personligen tror jag på Göran Andersson, men det är verkligen tro utan att veta.

Comment

Bedårande söt....men underlig form för att bara vara en prydnad..man kan undra om det finns någon funktion med den..spännande

Comment

Kanske Wunderbaum kan lägga ut lite fler bilder, spännande objekt!

Comment

Nu blev det jobbigt, blir tvungen att gå och mäta ty figurinen är inte så stor. Nu är den mätt och är 7 cm hög och 9 cm i diam.

Comment

Göran Andersson 1935 - 1989.
              Detta är en paperweight.
              Göran har även gjort 3 gubbar i olika storlekar med liknande ansikten med en orange mössa där den största av dem är en sparbössa.

Comment

Tack för det H55. För att vara pappersvikt är den ganska lätt, den tynger inte ner särskillt mycket. Spartomten finn med på bild hos www.blandannat-keramik.com under Åhlen&Holm.

Comment

Tillräckligt tung för att hålla ned papprena. Annars kan du använda den att lägga tärningarna i och skaka om när du spelar Yatsy. För att hitta ett annat användningsområde. Att vända den upp och ned och ha den som ett ytterfoder vore synd.

Comment

Då må jag säga att " gubben i lådan " var bland det trevligaste jag sett av Göran Andersson (förutom den stora gröna katten) F.ö finner jag hans design trist och grå utan spänst eller sting!

Comment

Eftersom Wunderbaum inte tagit fler bilder kommer här ett par jag tagit.
                      På bild 1 syns hans/hennes söta fräknar. Bild 2 innuti. På bild 3 syns knapparna och etiketten. Passande bok att luta sig mot
                      Bifogade filer

Comment

Den är faktiskt tilltalande (är deckaren bra?)

Comment

Ursprungligen postat av H55 Visa inlägg
                          Göran Andersson 1935 - 1989.
                          Detta är en paperweight.
                          Göran har även gjort 3 gubbar i olika storlekar med liknande ansikten med en orange mössa där den största av dem är en sparbössa.
                          Tack H55 för ditt snabba svar!! Visste väl att jag kunde lita på experterna här för att få ett svar!!

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                          Eftersom Wunderbaum inte tagit fler bilder kommer här ett par jag tagit.
                          På bild 1 syns hans/hennes söta fräknar. Bild 2 innuti. På bild 3 syns knapparna och etiketten. Passande bok att luta sig mot
                          Jag köpte aldrig figuren, utan fick bara lov att ta en bild för att jag var nyfiken på vem det var som gjort den och när

Tack för fler fina bilder!
                          -------------------------------------
                          http://upsalaekeby.blogspot.com/

Comment

Mårtensons bok är helt OK.

Comment

Working...
                            X