Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsflora kontra spectra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Havsflora kontra spectra

Hej allihop! Vet inte om jag är dum eller cyklar i badkaret men jag kliar mitt huvud av bara den. Kan någon förklara vad skillnaden är på ALT,s Spectra och Havsflora. Vad jag kan se är det ju havets läckerheter på bägge två. För övrigt är det tjusiga alster tycker jag.

Upsala-Ekeby keramik av Anna-Lisa Thomson nr 1000 - Nr Beskrivning Mått År 1000 Askfat 2,5 x 13 cm 1948-51 ...

Scrolla ner till nr 1064-1069. Här har man ändrat Havsflora till ej ALT. Spectra gjordes, om jag tolkat rätt, tidigare än Havsflora.

Comment

Naturligtvis!

Tack för ditt svar. Jag tittade runt här och fick se en länk som jag följde. Så kan det bli om man har för bråttom ibland. Men jag konstaterar att du har helt rätt.

Comment

Gjordes inte Havsflora efter Anna-Lisas död t.o.m.? Om man tar hennes dekor och sätter på nya former så är det väl ändå delvis ALT? Jag tycker att det är väl svartvitt tänkande att säga att det INTE är hennes. Det finns ju exempel från många ställen där företaget har äganderätten till dekoren och gör lite vad de vill med den. Men UE är kanske ett lysande undantag som låter konstnärerna ha det fulla ansvaret och de fullständiga rättigheterna till sina verk.

Comment

Havsflora börjar enl. uppgift tillverkas 1954. Anna-Lisa Thomson dog den 12 feb. 1952.
          Eftersom man satt på pränt när Havsflora började tillverkas vill man väl inte påsta att det är A.L.T eftersom hon då var avliden. Men visst är Spectra och Havsflora mycket lika.

Comment

Mycket lika och mycket vackra tycker jag. Men ska man samla så är det ju bra om man vet hur det ligger till. Tack för alla svaren jag fått.

ps. Som liten grabb bodde jag nära Ekeby. Ca 1 km. Så det var inte bara en gång man sprang på den sk. ekebytippen.ds

Comment

Working...
            X