Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tema: UE krukor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Wunderbaum Visa inlägg
    Hej!

    Missuppfattade kanske vilken av krukorna du menade? Ursäkta om du blev missled...

    Vi har ju tydligen samma kruka - som jag med flera andra här nedan tror är en Steninge. Har sett den med stämpel, men tyvärr har inte vår en sån...
    Nej, det tror jag inte du gjorde, det var rätt kruka. Den krukan med mossgröna och gula "blad" eller "pilar" som du har flera av 3 på den ena bilden och sen en på balkongen, den är en Ekeby-kruka (såg jag sen både på bilden och på min egen när jag kikade )

    Den andra med omväxlande smala och breda linjer i en färg (med "slinger" i den breda randen) verkar många kalla Steninge, trots att ingen kunnat visa att de kommer därifrån med stämpel eller så. Därför efterlyser jag ett handfast bevis på detta så att vi kan vara helt säkra!

    De bilder jag visade som jämförelse är några gamla bilder jag sparat, jag äger ingen av de två krukorna
    http://www.porslinsbloggen.se/

    Comment


    • #17
      Här kommer lite fler krukor.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Ännu fler krukor:

        Click image for larger version

Name:	krukor.jpg
Views:	1
Size:	63,1 KB
ID:	463813

        Comment


        • #19
          Och en ampel:

          Click image for larger version

Name:	gunilla.jpg
Views:	1
Size:	59,0 KB
ID:	463814

          Comment


          • #20
            Jaha, då var det dags för en uppdaterat vy i fönstret, bilderna alldeles nytagna!

            Bild 1 är en okänd kruka, bild 2 stämpeln, bild 3 en Steningekruka, bild 4 en Steningekruka och en Ekeby GA.
            Bifogade filer
            http://www.porslinsbloggen.se/

            Comment


            • #21
              Nästa gäng, bild 1 är en Bo Fajans Bästa och en Ekeby Svea, bild 2 en annan okänd grön, bild 3 är en Ekeby Svea, en rosa Steninge och en grönmönstrad Bo Fajans Bästa, bild 4 är ytterligare enfärgade okända krukor, denna gång i gult.

              Flera av de enfärgade jag visar har jag i både gult och grönt och i olika storlekar.
              Bifogade filer
              http://www.porslinsbloggen.se/

              Comment


              • #22
                Lite mer fönsterbilder. Bild 1 2 olika Ekeby Svea-krukor, bild 2, en Ekeby Svea, en Ekeby Vasa och en av Maris Ekeby-krukor, bild 3 en Ekeby Svea och en Ekeby City
                Bifogade filer
                http://www.porslinsbloggen.se/

                Comment


                • #23
                  Sista inlägget för denna gång, 2 st Steninge-krukor och så den där modellen som vi tror är Steninge, denna med en annan dekor!
                  Bifogade filer
                  http://www.porslinsbloggen.se/

                  Comment


                  • #24
                    Skulle inte krukorna må bättre utan dina blommor tallen?
                    Den näst sista, vita, är väl en Steninge?

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                      Skulle inte krukorna må bättre utan dina blommor tallen?
                      Den näst sista, vita, är väl en Steninge?
                      Ja, de två första bilderna i inlägget är definitivt Steninge, den sista troligen åxå. Som svar på din första fråga så säger jag så här...nepp. Det är inplanteringskrukor, i sådana planterar man blommor, vad är vitsen annars

                      Jag har dricksglas till att dricka ur, tallrikar att äta på, inte att stå i hyllan eller att sitta på väggen

                      Av det porslin jag samlar är det bara sådant som är skadat eller så som jag inte använder. Sen kanske mängden begränsar hur OFTA jag hinner använda det... Om jag tar mina tekoppar så behöver jag bara använda samma kopp 1-2 ggr/år...i praktiken blir det mer sällan (eftersom jag dricker kaffe ur kaffekoppar)
                      http://www.porslinsbloggen.se/

                      Comment


                      • #26
                        Missförstånd Det var inte ATT du har växter i utan hur de ser ut att se ut
                        På försommaren såg mina ut som de åkte ut, därav alla tomma krukor.
                        Här kommer de två krukorna som jag lade ut fel i egen tråd. Med vita krukrosor i.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                          Missförstånd Det var inte ATT du har växter i utan hur de ser ut att se ut
                          På försommaren såg mina ut som de åkte ut, därav alla tomma krukor.
                          Här kommer de två krukorna som jag lade ut fel i egen tråd. Med vita krukrosor i.
                          Hehehe...min sambo sa just "Hur eländiga ser pelargonerna ut nu? Och tomt är det i fönstret med, vi behöver mer blommor"

                          Själv tycker jag det är fint (NOT)...

                          Din Ekebykruka nr 2 där heter "Risto", designer okänd (av t.om. Grödinge har jag hört)
                          http://www.porslinsbloggen.se/

                          Comment


                          • #28
                            Visste faktiskt att det är en Risto. Fatet är märkt Fuji Japan. Den andra har jag sett uppgift på någonstans men hittar det inte nu.

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                              Visste faktiskt att det är en Risto. Fatet är märkt Fuji Japan. Den andra har jag sett uppgift på någonstans men hittar det inte nu.
                              Jag gissade nästan det...men det är bra att informationen står i tråden där den gör sig allra bäst tillsammans med all annan info vi samlar på oss

                              Jag känner också igen din andra kruka, men just nu så kommer jag inte på vem som gjort den...mönstret känns jättebekant dock!
                              http://www.porslinsbloggen.se/

                              Comment


                              • #30
                                Jaha, så får man backa på en del då...eller

                                Jag kollade i gamla "Form" från 1955 då jag till min förvåning plötsligt hittade mina, som jag trodde, Ekeby-krukor, i en annons, från Gabrielverken i Timmernabben, inte Ekeby...se själva och döm!

                                När jag känner på krukorna så är dom inte heller släta som t.ex. Svea-krukorna, vilket jag trodde även dessa var. Jag har tre stycken, i två olika färger som ni kan se om ni tittar på de tidigare bilderna.
                                Bifogade filer
                                http://www.porslinsbloggen.se/

                                Comment

                                Working...
                                X