Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjöodjursdekor Gefle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Sjöodjursdekor Gefle?

Har ställt denna fråga på ett annat forum innan sommaren utan att få några svar. Eftersom jag tycker mycket om min lilla vas (trots krackeleringarna) gör jag ett nytt försök här.
    Det finns väl en modell T av Gefle? Ser inte Gefles modellbeteckningar ut så här? Jag har starkt för mig att jag sett denna dekor i någon tidning, men snart letat igenom alla ågångar av A&A utan resultat. Snälla hjääälp

Click image for larger version

Name:	Ekeby.jpg
Views:	1
Size:	73,5 KB
ID:	595411

Name:	Ekeby2.jpg
Size:	69,1 KB
ID:	595412

Name:	Ekeby3.jpg
Size:	49,2 KB
ID:	595413

Jag lånade bilden av dig Tingeling!
    Jag tycker dekoren är likt den varelse på saltkaret!
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ja, denna typ av varelser verkar vara ganska vanligt förekommande som dekoration. Mina tankar far åt gamla skattkartor där en sån här figur dyker upp mitt i atlanten
      Förra fredagen var jag på Göteborgs konstmuseum och tittade på en stor målning av Carl Larsson. Vad ser jag längst ned i bild om inte en sånt här odjur som ligger och lurar i vattenbrynet

Comment

Dessa "fula fiskar" är delfiner - så som det blev populärt att avbilda dem under rokokon. Långt in på 1900-talet avbildades de på detta sätt, av konstnärer som inte någonsin själv sett en delfin...
        < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Jag har titta i Gefle porslin och det finns två olika vaser modell T. Den ena som ska vara av Percy går bort eftersom det finns en liten bild på den och jag ser ju att det inte är den
          Den andra model T däremot skulle det ju kunna vara, tycker dekoren ser 20-tal ut, både färg och motiv....men det kan såklart vara helt fel.
          Nåja, det står att den gjordes i två höjder 13,5cm eller 16,5cm och det är Willy Wessely som står som formgivare (? eller är det bara dekoren?), han var anställd 1919-24 som dekoratör.

Comment

Kollar inte så ofta på porslin, men här klickade det till,
            saltkaret bör väl vara andra halvan på 1800 talet, vet inte när din pjäs är gjord, kanske båda ligger i den tiden
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Just det... Delfinmotivet återkommer i alla möjliga sammanhang. Det är åtminstone så att vi idag kallar dem delfindekor, men vad man sa då är väl inte helt klarlagt.

Och det frågade föremålet är ingen vas, utan en rakkopp till en tvättservis, som allra troligast är av Percy-modell från Gefle. Men leta under tvättserviser i modellboken istället för under vaser.

Comment

Ok, tvättserviser....det finns modell T 1923-31 A.Percy

Comment

Jättestort tack

Jag hoppas man får ha blommor i en rakkopp eftersom jag inte rakar mig så ofta. Vad använder man förresten en sådan till? Tvättar rakkniven?

Comment

Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
                    Jättestort tack

Jag hoppas man får ha blommor i en rakkopp eftersom jag inte rakar mig så ofta. Vad använder man förresten en sådan till? Tvättar rakkniven?
                    man gjorde raklödder i dom då var det inte aerosolflaskor som innehöll löddret utan en speciell typ av tvål.
                    Ofta om man reser i norafrikanska eller mellanösternländer såser man hur det finns barberare som fortfarande jobbar med den typen av tvål, rakar med rak kniv som vässas på strigel... mycket spännande att se, dom är oerhört skickliga, och jag garanterar att det är decennier bort innan en man kan få en lika bra rakning med någon hyvell eller maskin.
                    har aldrig själv provat det (är juh kvinna) men har gott om vänner och bekanta som testat.
                    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

och får och får.... det är väl dumma djur på gotland?
                      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Working...
                      X