Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pepparkaksgränd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Pepparkaksgränd

Hej, jag har hittat en ganska söt kakburk, Pepparkaksgränd men har lite undringar, vem har designat den? Visst är den 50-tal? Ska det vara teaklock eller porslinslock till den? Finns det fler saker i samma stil ,t ex smörbyttor osv
    Tacksam för svar från alla visa på denna sida! /Ingela

tror det är jie gantofta anita nylund
    [SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

Gefle är det väl?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

hej igen det var fel av mig ska vara gefle designer helmer ringström hittade en bild med
        Bifogade filer
        [SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

På Tallens porslinsblogg finns denna snarlika sillburk avbildad som tillskrivs Helmer Ringström.
          Bifogade filer
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

På AP har det var lite diskussion kring detta...
            Konfucius

Comment

Jepp, nu har jag mer att styrka med, jag har en tidning (Antikvärlden PORSLIN) med en intervju med Mats Ringström, Helmers son, där det sägs att Helmer designat "Pepparkaksgränd". Jag glömde att fylla i denna nya info på AP, så jag ska göra det där med.
              http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Nej just det. Jag trodde att "Pepparkaksgränd" ingick i Anita Nylunds serie "Vår lilla stad", tillsammans med husen som heter något i stil med "Kryddgränd 9" samt "Familjen Pepparsson"..
                Last edited by madame_on_fire; 2008-08-03, 22:50.

Comment

Och så var jag lite snabb som vanligt...
                  Jag hade ju inte verifierat att Pepparksgränd var Helmers verk, bara antagit det efter jämförelsen med min andra burk med marina motiv som var väldigt lik i stilen (taken bl.a). Burken med marina motiv var det som var verifierad i artikeln och inget annat
                  http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Working...
                  X