Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppsala Ekeby vas ALT?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Uppsala Ekeby vas ALT?

Den här vasen har en liten diffus märkning 1095/51 o inget mer, men blommorna tycker jag mej ha sett tidigare på UE föremål av ALT, kan det stämma?
    Bifogade filer
    I’m a real mean bitch!

Jag har aldrig sett din variant men det finns "Ängsblom" och "vinranka" eller var det bara "Ranka" dekorer av Anna-lisa Thomson.
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Den är snarlik Ängsblom, men inte helt. Jag tycker dessutom att dekoren inte har hennes kraft, utan är lite ängslig. Är fonden så blå som på den sista bilden? Nja, jag är tveksam till A.L.T här.

Comment

Jag har/haft en sådan fast en mindre rundare modell och jag vill minnas att det var en A.L.T.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Lite märkligt. Märkningen tyder på kundserie. Hittar ingen sådan varken i boken eller på Grödinges hemsida. A.L.T:s Ängsblom brukar ha en eller tvåsiffriga nummer under föremålen. Ängsblom tänkte jag direkt. Har kollat mina Ängsblom, ingen har den blåa blomman (med kronblad). Färgen är annars typisk för ängsblom. Så inte vet jag.

Comment

Sitter och tittar på din vas. Känns den tung ellet lätt? Kan den vara tysk månne? Då stämmer nummerserien bättre.

Comment

Kan det inte vara den typen av märkning Ekeby gjorde för Turitz & co ?
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det trodde jag också först, men den nummerserien gick nog inte så högt upp. Det tyck mig som om att A.L.T:s produkter inte ingick i Turitz sortiment.
                Men nu tror jag bara. Lite bilder på några av mina Ängsblom. Faten märkta Ekeby 1 och Ekeby 2, lockasken märkt Ekeby 9. Ingen är märkt med A.L.T.
                Bifogade filer

Comment

Peter, den understa bilden är helt fel i färg den är tagen inomhus med blixt, och är rejält överexponerad, jag lägger in ytterligare en bild, tagen utomhus idag, där färgerna stämmer bättre.

Kolmårdstrollet, båda vaserna är glaserade inuti, jämför jag tyngd, den röda leran i botten och dekorationsfärger, så är det en Ekeby vas.

Den med pippin är märkt Ekeby 57 ALT, den kan jag inte heller hitta något om, jag behöver hjälp med den också.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Maria; 2008-08-01, 13:34.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

Liknar inte nummermärkningen den som brukar finnas på föremål med Örjan- eller Glory-etikett?
                    Dessa varor brukar ju också ofta likna UE:s produkter.

Comment

Nu har jag suttit i solen och kollat i UE-boken och hittar i stort sett ingenting. Foten till första vasen är ett ?. Kan inte hitta någon liknade. Den andra vasen nr 57 vetefanken om jag hittat. I boken på sid 50 finns en bild på en vas som numrerades 1500 1920-38 men omnumrerades till nr 57 1939-43. Storleken är 18,5x16. Jag tycker inte att det är samma vas som din. Den vasen verkar ha en annan botten. Kan inte heller hitta "pippidekorationen" någonstans. Jättefin vas.
                      Om Örjan och Glory vet jag intet men det kan ju vara en förklaring.

Comment

Kolmårdstrollet

Tack för all hjälp, det är roligt att hitta lite udda saker. Vasen med pippin på är 13 cm hög och 11 cm i diameter, glasyren på båda vaserna är väldigt tjock i botten, så det är fullt möjligt att det står något mera på den med blommorna, jag lägger in en bild på baksidan på den också.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Maria; 2008-08-01, 19:36.
                        I’m a real mean bitch!

Comment

Det ante mej,då är det inte den som finns med i boken.

Comment

Jag tror också Tysk.
                            --eller hur det nu va.

Comment

Kolmårdstrollet

Fler bilder och föremål, det stora fatet märkt Ekeby 2, (samma som ditt) snyggt och prydligt målat och så den här vasen som jag inte blir riktigt klok på, måleriet är väldigt skakigt, det flyter ut, ser amatörmässig ut, men den är märkt Ekeby och troligtvis 878 och ALT.
                              Bifogade filer
                              I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                              X