Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bålskål från Gefle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bålskål från Gefle

Köpte denna i ett miserablt skick för ett par år sedan. Använd som blomkruka så hela insidan var belagd med kalkavlagringar. Fick den ren och rätt fin, endast med glasyrrepor invändigt. Nu har jag förlagt min Geflebok, men jag har för mig att det var en Percymodell, men loggan ser ju nyare ut. Kanske är dte någon form av prov på senare år. Vad tror eller vet ni? (Inverterade färgerna för att få fram djupstämpeln bättre). Undertill finns en del månkratrar där glasyren runnit till sig. Den är ca 15 hög och 28 i diameter.
    Bifogade filer

Kan det vara modell YU 1946-57, diam 28 cm, h 16 cm. därunder står Vinbål m. skulpterat lock 1925-46 A. Percy.
    Kan inte tyda märkningen på sista bilden.
    Tycker att glasyren påminner om de som fanns på Kosmos, tror jag det heter.
    Last edited by Äjth; 2008-07-12, 15:26.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tänker du på "Lagun"?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Jo greven så är det nog, men då är vi på Gustavsberg!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hjärnsläpp.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

På etiketten står det "Pärlemor glasyr Holmström". Den är rätt så långt från Kosmos blå glasyr. Denna går i lila, i och för sig med lite rinningar som i kosmos.

Comment

Skålen är snygg, men jag vet ingenting om den. Måste bara få fråga... Hur blev du av med kalkavlagringarna? Jag kommer från en ort utan alltför mycket kalk i vattnet och saknar följdaktligen de fiffiga tips mor, mormor och morfars mor skulle ha kommit med om de haft den erfarenheten. Istället svär jag ve och förbannelse över vattnet här nere som lämnar så fula fläckar på allt möjligt!
              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                Skålen är snygg, men jag vet ingenting om den. Måste bara få fråga... Hur blev du av med kalkavlagringarna? Jag kommer från en ort utan alltför mycket kalk i vattnet och saknar följdaktligen de fiffiga tips mor, mormor och morfars mor skulle ha kommit med om de haft den erfarenheten. Istället svär jag ve och förbannelse över vattnet här nere som lämnar så fula fläckar på allt möjligt!
                Kommer inte ihåg riktigt, men ättikssprit skulle jag tro.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                  Kommer inte ihåg riktigt, men ättikssprit skulle jag tro.
                  Med risk att låta dum... Tar du det på en klutt hushållspapper, gnussar tills du inte kan andas av ångorna, och upprepar tills fläcken är borta? Och duger det med den 24%-iga lösning Perstorp kallar ättika?
                  Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

läste ett intressant tips ang kalkavlagringar i en gammal bok om inomhusblommor, många av dom lite finare sorterna är kalkskyende och dom rekommenderade att innan plantering skulle man skrubba krukorna med en blandning av ca 20g såpa+1½dl ättikssprit och ca 3dl hett vatten, man skulle låta detta svalna av lite och sätta ner de "befläckade"krukorna så skulle avlagringarna vara luckra och lätt kunna diskas bort utan ansträngning, "den praktiska husmodern,tar även detta tillfälle i akt och smörjer insidorna på sina krukor med får eller get talg"
                    kan dom ointe svara för resultatet men med grund kemi i huvudet låter det ganska vettigt
                    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Working...
                    X