Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UE 127 Gustav

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• UE 127 Gustav

När jag köpte vasen för ett tag sedan, så trodde jag att jag köpt en ALT vas, vad betyder det att det står 127 GUSTAV på den? Den är 13,5 cm hög, 12 cm i diameter.
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2008-06-16, 09:49.
    I’m a real mean bitch!

Jag vet inte säkert, men jag lägger ändå min stora näsa i blöt. (Den är faktiskt stor, ett arv från mamma. ) När det står skrivet så där, 127/GUSTAV, så känns det som att det skulle vara ett dekornamn. På den tiden, med den stämpeln, tror jag inte vaser o dyl signerades särskilt ofta, medan man däremot var mycket noga med både modell och dekor. Jag har en från ungefär samma period som är märkt 1561/2672, där står det första talet för form och det andra för dekor.

Nu behöver vi bara vänta på en expert som kan bekräfta mina något luddiga hågkomster eller förkasta dem. Snygg vas är det i alla fall.
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Tack Bizan

Jag har tittat på http://www.upsala-ekeby.com/gallery1_122.html där finns det en liknande stämpel men ingen egentlig förklaring till vad som avses med den, endast "Stämpel från 1920-talet, färg stämpel."
      I’m a real mean bitch!

Comment

Jag vet inte mer än du om stämplingen men nog ser det ut som ett verk av Allan Eberling.....eller......

Comment

Precis hemkommen från Danmark. Varit i bl.a Ribe på Jydska västkusten.
          Kecke Kecke hur läser du UE-boken? På sidan 38 har du en sida om glasyrer.
          Gustav är en svart nedflytande i grön underglasyr. Den vas jag hittar (sid 214) som är stämplad 127 tidigare 5059 16X12 1939-40 Skawonius.

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Kecke Kecke hur läser du UE-boken? På sidan 38 har du en sida om glasyrer.
            Gustav är en svart nedflytande i grön underglasyr. Den vas jag hittar (sid 214) som är stämplad 127 tidigare 5059 16X12 1939-40 Skawonius.
            Med skygglappar.
            Jag utgick ifrån bifogade vas som, jag någon gång läst mej, till var Eberling.
            Sidan 136. Nr 2160. 29,5 x 12,5 cm 1930 - 1932.

När jag nu tittade på den så hade den KRYMPT till 23 cm. .

Att glasyren heter Gustav kommer jag ihåg nu när du säger det men vad är det för vas jag har egentligen?
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
              Tack Bizan

Jag har tittat på http://www.upsala-ekeby.com/gallery1_122.html där finns det en liknande stämpel men ingen egentlig förklaring till vad som avses med den, endast "Stämpel från 1920-talet, färg stämpel."
              Märker att jag inte hade så fel ändå - utan bok och allting...

"Stämpel från 1920-talet, färg stämpel." Med det avses företagslogon, alltså "MADE IN SWEDEN UE" Den stämpeln användes under 20-talet och djupstämplades inte utan lades på med en färgad stämpel. Modell- och dekornummer/namn lades på för hand.

(Kecke, kan inte du kolla i boken om min har någon designer på form eller dekor? 1561/2672)

Comment

Nu har jag försökt läsa mig till vilken vas du har Bizan. Det är nog som du säger 1561 är form och 2672 dekor. I boken finns 1561 på bild (sid. 51) Ingen formgivare angiven. 1561 är gjord 1923-38.
                2672 finns bara angiven i boken (sid. 144) som vas och årtalen 32-38.

Comment

Nu har jag försökt läsa mig till vilken vas du har Bizan. Det är nog som du säger 1561 är form och 2672 dekor. I boken finns 1561 på bild (sid. 51) Ingen formgivare angiven. 1561 är gjord 1923-38.
                  2672 finns bara angiven i boken (sid. 144) som vas och årtalen 32-38.
                  Även om vi inte fick fram någon konstär så blev det en riktigt hyfsad datering: 32-38, de år då både formen och dekoren fanns i produktion... Suveränt, Kolmårdstrollet! Mange takk!

Comment

Den vas jag hittar (sid 214) som är stämplad 127 tidigare 5059 16X12 1939-40 Skawonius.
                    Om jag förstår dig rätt är Marias vas från 1939-40 (kan inte bli mycket bättre ) Men jag förstår inte riktigt vad Skawonius har gjort - formen, dekoren eller båda?

Sedan skulle jag gärna vila veta vad Kecke har för något, inte bara vad hon inte har (Förlåt Kecke! Ibland kan jag bara inte låta bli... )

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                      Sedan skulle jag gärna vila veta vad Kecke har för något, inte bara vad hon inte har (Förlåt Kecke! Ibland kan jag bara inte låta bli... )
                      Inget att be om ursäkt för.
                      Jag skulle också vilja veta vad jag har.

Comment

Den raka EKEBY-stämpeln dyker upp sista året på 20-talet när man börjar övergå från de rikt handmålade dekorerna till glasyrer. Denna stämpel kommer att användas ända in på 1950-talet
                        Ärligt snott från Grödinge
                        De där rackarns djupstämplarna är svåra att läsa och svårare att fotografera. Står det verkligen 2160? Jag tycker det ser ut som 2760... Kanske...

Comment

Tackar för all hjälp.
                          I’m a real mean bitch!

Comment

Jo, 27.. är det nog men jag hittar ingen vas som är 23 cm hög.

Comment

Mitt första inlägg här på PES, så jag hoppas det blir rätt

Vill bara bidra med ytterligare en vas i samma stil. Den är djupstämplad Ekeby och 2672. Den mäter 17 x 11,5 cm.

Click image for larger version

Name:	Ekeby_vas.jpg
Views:	1
Size:	143,7 KB
ID:	459073

...och stort tack för en lärorik tråd!

Comment

Working...
                              X