Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala Ekeby Signaturer, stämplar, etiketter och numreringar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Kaffeservis. Enligt auktionsverket design Percy for UE
    http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={3344CE16-E0E6-4674-88C7-394AF4AD9AD2}

Comment

Turning Torso, design Percy for UE

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
        Kaffeservis. Enligt auktionsverket design Percy for UE
        http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={3344CE16-E0E6-4674-88C7-394AF4AD9AD2}
        Tack så mycket, Andres!

Tyvärr är det så att båda dessa syftar på koncernen Upsala-Ekeby och fabriken Gefle. Percy formgav massor av porslin åt Gefle, jag har själv en del percy-porslin men jag har inte sett någon ekebykeramik med hans namn. Det är därför jag frågar...
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Jo, jag forstod fragan,

Comment

Jo, jag forstod fragan,
            Ja men då så! *lättad suck* Då hade jag inte lyckats flumma till det som jag brukar...

Turning Torso var snygg, lite i samma anda som Lillemor Mannerheims Mangania men med kanter...

Comment

Jag hoppar över Percy så länge, anar att han kan vara en slamkrypare så jag avvaktar. Eftersom jag jobbar i lager kan jag trolla fram honom igen på nolltid...

Men det är en undran jag verkligen behöver svar på: När köptes S:t Eriks upp av Upsala-Ekeby? Jag har flera bud och behöver verkligen få det utrett!

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                Men det är en undran jag verkligen behöver svar på: När köptes S:t Eriks upp av Upsala-Ekeby? Jag har flera bud och behöver verkligen få det utrett!
                I Estelle Schlossmans "Lergodskonstnärer" står det att bolagets ledning beslöt att sälja keramikfabriken 1937 till Uppsala-Ekeby AB.

I "Keramik från St Eriks Lervarufabriker" står det såhär:
                "1937 beslutar ledningen att sälja kakelfabriken till Uppsala-Ekeby. Produkterna förs då över till Uppsala-Ekebys produktion och under en övergångsperiod går det under namnet Uppsala Keramik. Men ingom några år var sortimentet helt införlivat i Uppsala-Ekebys sortiment och märkter med Ekebys stämpel"

Inte helt klart.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                  Inte helt klart.
                  Men helt klart att det var före 1936 som var det ena budet. Tack ska du ha!

Comment

Men helt klart att det var före 1936 som var det ena budet. Tack ska du ha!
                    Nej.
                    Efter.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Nej.
                      Efter.
                      Ja.
                      Just det.

Comment

Ja.
                        Just det.
                        Nu blev det lite oklart igen.

Comment

Jo.
                          Men inte riktigt lika oklart, om man säger så då...

Comment

Nu har jag försökt leka lite detektiv här bland vaser av UE....både här som sagt och via nätsidan av UE-boken men inte lyckats klura ut det.
                            Det är så att en vän till mig har en vas från UE vars undersida är märkt "1560 av 2050 Made in Sweden UE". Han säger att det är handmålad text. Är det någon här som kan upplysa mig lite om det så jag kan vidarebefordra det till vännen?

Comment

1560 är numret på dekoren och 2050 numret på modellen.

Comment

Working...
                              X