Tyvärr är det så att båda dessa syftar på koncernen Upsala-Ekeby och fabriken Gefle. Percy formgav massor av porslin åt Gefle, jag har själv en del percy-porslin men jag har inte sett någon ekebykeramik med hans namn. Det är därför jag frågar...
Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Jag hoppar över Percy så länge, anar att han kan vara en slamkrypare så jag avvaktar. Eftersom jag jobbar i lager kan jag trolla fram honom igen på nolltid...
Men det är en undran jag verkligen behöver svar på: När köptes S:t Eriks upp av Upsala-Ekeby? Jag har flera bud och behöver verkligen få det utrett!
Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Men det är en undran jag verkligen behöver svar på: När köptes S:t Eriks upp av Upsala-Ekeby? Jag har flera bud och behöver verkligen få det utrett!
I Estelle Schlossmans "Lergodskonstnärer" står det att bolagets ledning beslöt att sälja keramikfabriken 1937 till Uppsala-Ekeby AB.
I "Keramik från St Eriks Lervarufabriker" står det såhär:
"1937 beslutar ledningen att sälja kakelfabriken till Uppsala-Ekeby. Produkterna förs då över till Uppsala-Ekebys produktion och under en övergångsperiod går det under namnet Uppsala Keramik. Men ingom några år var sortimentet helt införlivat i Uppsala-Ekebys sortiment och märkter med Ekebys stämpel"
Nu har jag försökt leka lite detektiv här bland vaser av UE....både här som sagt och via nätsidan av UE-boken men inte lyckats klura ut det.
Det är så att en vän till mig har en vas från UE vars undersida är märkt "1560 av 2050 Made in Sweden UE". Han säger att det är handmålad text. Är det någon här som kan upplysa mig lite om det så jag kan vidarebefordra det till vännen?
Comment