Fann två assietter med Gracemönstret men de var härligt helblå och mönstret ngt större än grace´t, är det ändå samma benämning på dem?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Blå Adelborgare
Collapse
X
-
Nej.
Swedish Grace har bara hetat det sedan slutet av 1990-talet. Namnet är förbehållet den serie med helvitt och färgade glasyrer som ligger på Nationalservisen (hedersamt uppfräschad i modellen av Pia Törnell). Innan dess hette de bland annat Nationalservisen för den helvita och Blå National för den mörkblå. De olika dekorerna har haft åtskilliga namn och även bytt namn sedan skapandet 1930. "Swedish Grace med guldkant" är enligt mig en icke önskvärd språklig horrör (hette Drottningholm senast den tillverkades).
Jag tror du har fruktassietter av Adelborg som inte heter någonting alls. Jag har några sådana med landskapsvapen i mitten och då blir de riktigt vackra...
-
Kuvert-askfat skulle jag vilja kalla dem. I början av 1900-talet, nå 20-talet var det fortfarande tillåtet att röka vid bordet, askfaten var nog enbart avsedda att användas vid ett tillfällen varför de saknar bekvämligheter som "vilare". Är de utan mönster i godset?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
De kallas nålfat i prislistorna. Förr hade man en massa lösa nålar att göra av med när man klädde av sig (hårnålar, kragnålar mm). Men den praktiska funktionen har nog varit kuvertaskfat eftersom de oftast förekommer i större antal tillsammans. De saknar relief.
Comment
-
Anade nästan att de var utan, då är det de små faten jag har, undrade just över dem. Som nålfat betraktat var de väldigt små! Hårnålar, kragnålar och annat kunde ju vara bra mycket större föremål och hur lätt var det inte att de spreds utanför faten, rappligt, s.a.sSyn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Hej Apps, kul att du är med och diskuterar porslin.
Jag är också ny här.
Är inte säker på vad modellen heter men dekoren är ju såklart "Adelborg" och den är i alla fall designad av Louise Adelborg. Enl. Rörstrands dekorer så ska vara guld med i dekoren också. Adelborg är gjort i flintgods, Nationalservisen i fältspat.
Comment
Comment