Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lola

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lola

Vill bara visa en bild på min senaste blåvita tallrik.
    Bifogade filer

Din samling växer Kecke Du får nog snart lov att visa oss en samlingsbild för jag kommer inte längre ihåg alla.......men visst är det så att dina tidgare har varit just tidigare
    Vet inte om du slagit upp Lola, om inte så kan jag berätta att den gjordes 1925-1932 i Ironstone-gods.
    Den ska ju ha guld påmålat också men passar ju såklart bättre in i det blåvita utan

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
      Din samling växer Kecke Du får nog snart lov att visa oss en samlingsbild för jag kommer inte längre ihåg alla.......men visst är det så att dina tidgare har varit just tidigare
      Vet inte om du slagit upp Lola, om inte så kan jag berätta att den gjordes 1925-1932 i Ironstone-gods.
      Den ska ju ha guld påmålat också men passar ju såklart bättre in i det blåvita utan
      Samlingen har faktiskt inte växt så mycket.
      Som du säger så var mina tidigare just tidigare.

Läste nu att den, som du säger, skall vara målad i blått och guld.
      Varför har den här inget guld?

Comment

Kan den ha gått i diskmaskinen? Undra om inte sånt här guld och silver släpper pga värmen.....

Comment

Så kan det nog vara men jag ser inga som helst rester efter någon gulddekor.
          Har du någon tallrik med gulddekoren kvar som du kan visa?

Comment

Jo, det har jag.....men tror du det blir nån bra bild i kväll? Ska prova

Comment

Nu ska vi se.......
              Bifogade filer
              Last edited by Liljerik; 2008-08-27, 19:59.

Comment

Snyggt.
                Tack för att jag fick se.

Comment

De här tallrikarna var ju bara så läckra, hmm. tillhör de någon servis?

Comment

Jag tar för givet att den tillhör en servis med den normala uppsättningen av skålar och karotter osv. men det är väl bäst att någon Peter eller Liljerik svarar här.

Comment

Ja, traditionell servisuppsättning. Finns kaffe- och teservis också.

Comment

vad roligt, skulle kunna tänka mig en sådan servis men jag ser att det är en del krackeleringar. Är det vanligt i Ironstone-gods?

Comment

Jag är tveksam till att det är Ironstone, eftersom Lola (och samtida Ingeborg i samma modell) är nästan undantagslöst krackelerade. Däremot är kopparna i porslin.
                          Last edited by Peter S; 2008-02-13, 12:38.

Comment

så du tror att det kan vara flintgods då eller??
                            utveckla gärna dina tankar

Comment

Ironstone är också en slags flintgods. Flintgods är samlingsnamnet för en massa olika kvalitéer. De flintgodsserviser som tillverkades på 70- och 80-talet krackelerar nästan aldrig och får mycket riktigt VDN-stämpeln F555. Men Rörstrands flintgods på 20-talet krackelerar nästan undantagslöst. Att det visats upp en okrackad Lola-tallrik i den här tråden ser jag nästan som ett mirakel...

Comment

Working...
                              X