Hej alla! Har en tallrik där det står något som jag inte kan tyda. Får för mig att det står Rörstrand men... konstigt skrivet. Hoppas någon kan tolka detta?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rörstrand?
Collapse
X
-
Visst står det Rörstrand. 1884 införde Rörstrand den så kallade kronstämpeln, med fabriksnamnet utskrivet i kursiv stil med lilla riksvapnets tre kronor runt om. Ett arv från fajansfabriken Marieberg som Rörstrand ägde mellan 1782-1788. Detta är den klassiska Rörstrandsstämpeln och den användes med små variationer fram till år 2000.
Du kan se en del stämplar här, en bit ner på sidan:
Jag tycker att stämpeln på din tallrik verkar överensstämma med en som visas på sidan. Den anger tillverkningstiden 1920 - 1938.
Den inpressade stämpeln säger mig ingenting. Det kan förekomma olika siffer- och bokstavskombinationer inpressade i godset. Dessa kan vara beteckningar för vad den keramiska massan innehåller, vilken modell föremålet är tillverkat i och så vidare.
Det hade varit trevligt att få se hur tallriken ser ut även på ovansidan.
-
Även Gustavsberg använde den här dekoren:
Samma dekor tillverkade av Rörstrand och Gustavsberg 10 st tallrikar ca ø 25 cm 12 st djupa tallrikar ca ø 24,5 cm 12 st djupa tallrikar ca ø 21,5cm 12 st assietter ca ø 18 cm 11 st kaffekoppar ca ø 7 cm, 5 cm hög + 11 st fat ca ø 16 cm, 5 st uppläggningsfat olika storlekar 6 st tekoppar ca ø 1…
Stämpeln syns lite tydligare här:
Last edited by Eskil; 2025-05-25, 08:32.
Comment
Comment