Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två frågor gällande Cuba Rörstrand

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Två frågor gällande Cuba Rörstrand

Jag har två frågor gällande servisen Cuba av Rörstrand.

1) Är det Helmer Ringström som är designer?
    2) Gjordes det någonsin någon såssnipa i serien? Om nej- Varför inte? Om ja- Någon som har en till salu?

Dekorer från Rörstrand är ofta knepiga, inte dokumenterade och betecknas ofta "okänd designer".

1. ​Dekoren skulle kunna vara av Leena Mörsky, en "doldis", som gjort en hel del åt Rörstrand. Det är min gissning.
    Vi har äran att presentera Leena Mörsky, kvinnan bakom många Rörstrandsdekorer som hittills saknat ett formgivarnamn.

2. Jag har i alla fall inte sett någon. Jag har bara sett flata och djupa tallrikar och kaffeserviser i serien Cuba.​

Comment

Jag vill bara bekräfta att det är Leena Mörsky (1936 - 2018) som gjort dekoren till Cuba från Rörstrand. Vem som formgivit är svårare men Carl-Harry Stålhane (1920 - 1990) får bli min gissning.
      Helmer Ringström höll väl till på Gefle porslinsfabrik efter några år på Gustavsberg, så vitt jag vet. https://signaturer.se/Sverige/HelmerRingstrom.htm Click image for larger version  Name:	Leena Mörsky.jpg Views:	0 Size:	42,4 KB ID:	745591
      Last edited by Lars M; 2024-04-05, 17:08.

Comment

Working...
      X