Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad heter denna assiett?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad heter denna assiett?

Gamla Rörstrand assietter (jag har 6) som inte har något namn eller nummer på undersidan, bara loggan. Som synes på bilden är de vita i botten men rosa utåt kanterna samt har guldkant.
    Någon som vet vad modellen heter?
    Någon som vet ungefärlig ålder på dem?
    Click image for larger version

Name:	DSC00917-18mix.jpg
Views:	1
Size:	135,4 KB
ID:	679497

Hej och välkommen till PES.
    Fina assietter du har. Stämpeln användes mellan 1890 till 1920. Tror inte att den har varken namn eller nummer. Troligen tillverkad efter 1910. Kan ha fel. Finns dom som har större koll än mig.

Mvh MrTompa

Comment

Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
      Hej och välkommen till PES.
      Fina assietter du har. Stämpeln användes mellan 1890 till 1920. Tror inte att den har varken namn eller nummer. Troligen tillverkad efter 1910. Kan ha fel. Finns dom som har större koll än mig.

Mvh MrTompa
      Hallå Bengt,
      Dina assietter ingår inte i en s.k. bordsservis och saknar därför dekornamn. Tror att det är avsedd för frukt. Kallas "Fond och guldkant" och gjordes i flera färger 1897-1913. Två modeller, en med låg fotring och en med hög. Trevlig bekantskap...
      So long..

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå Bengt,
        Dina assietter ingår inte i en s.k. bordsservis och saknar därför dekornamn. Tror att det är avsedd för frukt. Kallas "Fond och guldkant" och gjordes i flera färger 1897-1913. Två modeller, en med låg fotring och en med hög. Trevlig bekantskap...
        So long..
        Tack för fakta. De är alltså äldre än jag trodde, gissade 1930-tal, men nu förstår jag att det snarare handlar om förra sekelskiftet. Troligen då lite mer värda än jag trodde också, är det någon som vågar gissa värdet för 6 st felfria sådana?

/Bengt

Comment

Värde...

Ursprungligen postat av Bengt55 Visa inlägg
          Tack för fakta. De är alltså äldre än jag trodde, gissade 1930-tal, men nu förstår jag att det snarare handlar om förra sekelskiftet. Troligen då lite mer värda än jag trodde också, är det någon som vågar gissa värdet för 6 st felfria sådana?

/Bengt
          ...sitter i betraktaren ögon. Fartblind en gång i tiden skulle jag betala en 50-lapp/st och pruta bort den där sista. Halvblind, inte en krona.
          Behåll assietterna. Tänk att få bjuda svärmor middag. Soppa, fisk, kött, lite ost, dessert och färsk frukt. På fina assietter.

So long...
          PS. Men så finns det ju samlare, köper sällan ett halvt dussin...

Comment

Working...
          X