Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet mysterium från Rörstrand.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ett litet mysterium från Rörstrand.

Hej alla Rörstrandsentusiaster!

Jag har nosat runt bland fotogenlampor, Nordstjärneserviser, tillbehör till kakelugnar, ljusstakar - you name it - utan träff. Vad är detta för en liten raring?

Höjd 5 cm och mätt rätt över på ovansidan 7.5 cm. Den inpressade stämpeln ser ut att vara AC. Färgen på stämpeln är riktigt mörkt bläckblå och dekoren är lite mörkare jeansblå - det är kraftigt solljus på bilderna så färgåtergivningen är därefter.

Ordet är ert!

Tack på förhand!

Click image for larger version

Name:	150.jpg
Views:	1
Size:	67,7 KB
ID:	669104Click image for larger version

Name:	250.jpg
Size:	55,4 KB
ID:	669105Click image for larger version

Name:	350.jpg
Size:	61,6 KB
ID:	669106Click image for larger version

Name:	450.jpg
Size:	65,1 KB
ID:	669107

Ja du, jag vet inte. Men det ser ju ut som underdelen till något runt med en pigg/spärr på kanten som ska ställas ned i hålet och sedan vridas om för att inte kunna trilla loss (jämför locket på många tekannor, men någon kanna är ju det här inte...).
    < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Så kanske någon form av burk eller tedosa eller dyl. som tappat sitt lock?
      < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Det är ett bläckhorn locket saknas

Comment

Tack för funderingar emde och tack för lösningen nobe! Jag var så insnöad på att det såg bränt ut runt kanten att tanken på bläckhorn aldrig slog mig. Börjar genast fundera på hur stor produktionen av bläckhorn var på Rörstrand, då jag inte sett liknande tidigare.

Comment

Jag har ett sån utan lock eller så har den blivit skänkt till någon loppis för jag hittar den inte, det kanske är det samma om du hittade det i Värmland

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
              Jag har ett sån utan lock eller så har den blivit skänkt till någon loppis för jag hittar den inte, det kanske är det samma om du hittade det i Värmland
              Detta bläckhorn var en skåning, men man vet ju aldrig vilka vägar små loppisprylar kan ta

Comment

Working...
              X