Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Urna Rörstrand JS - Någon som kan berätta mer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Urna Rörstrand JS - Någon som kan berätta mer?

Hej igen alla Pesanare och Glad o Go' Sommar på er!

När vi för 23 år se'n flyttade in i vår stuga, följde bl a denna urna med två handtag, och mycket enkel dekor, med stugan. Urnan är ca 27 cm hög och ca 23 cm i diameter på det bredaste stället. Den är, tyvärr, något sliten av väder, vind och tid.

Och glasyren (?) ser ut att ha "vittrat sönder och lämnat kvar små droppar". Varför blir det så, är det fukt som skapar dessa "droppar"? Urnan har, sedan vi flyttade in, stått ganska mörkt, i en liten öppen spis som inte används, så om solen kan ha påverkat denna "söndervittring" så bör det ha skett innan vi flyttade in.

På botten finns att läsa: "Rörstrand", "JS" och siffran "7".
    När jag tittar på Rörstrands stämplar på signaturer.se så, den jag tycker verkar mest lik är den som användes 1920-1938, i skrivstil. Ni som ser med vana ögon - kan det stämma?

Har googlat runt lite men inte hittat något mer än bilder på två krukor med likadan dekor på - men ingen information i övrigt.
    Tittade in på svenskt-porslin.net också - men hittade inte dekoren där heller.

Nyfiken som jag är: Finns det någon här som kan berätta mer om urnan, "JS" och dekoren?

Stort tack på förhand!

Click image for larger version

Name:	140602_urna1.jpg
Views:	1
Size:	78,2 KB
ID:	663880

Name:	140602_urna2.jpg
Size:	71,0 KB
ID:	663883

Name:	140602_urna3.jpg
Size:	50,3 KB
ID:	663882

Name:	140602_urna4.jpg
Size:	63,0 KB
ID:	663881

Name:	140602_urna_stamp.jpg
Size:	54,6 KB
ID:	663884
    Last edited by Andeena; 2014-06-03, 11:40.
    "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

Din "urna" är ett syltkrus/kruka som är mycket vanligt förekommande i många olika storlekar och fanns i de flesta skafferier runt sekelskiftet 1900.Siffran 7 betyder att den rymmer sju liter.Signaturen användes 1890-1920.Glasyren var nog misslyckad redan från början,angående dekoren så målades den för hand därför är inte alla krus identiska.Vad JS står för vet jag inte men jag gissar på att det är drejarens signatur.
    Gustafsberg tillverkade också en blåvit variant,liksom Göteborg(som sedan uppgick i Rörstrand)och Arabia.
    Perfekt för midsommarbuketten

Comment

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
      Din "urna" är ett syltkrus/kruka som är mycket vanligt förekommande i många olika storlekar och fanns i de flesta skafferier runt sekelskiftet 1900.Siffran 7 betyder att den rymmer sju liter.Signaturen användes 1890-1920.Glasyren var nog misslyckad redan från början,angående dekoren så målades den för hand därför är inte alla krus identiska.Vad JS står för vet jag inte men jag gissar på att det är drejarens signatur.
      Gustafsberg tillverkade också en blåvit variant,liksom Göteborg(som sedan uppgick i Rörstrand)och Arabia.
      Perfekt för midsommarbuketten
      https://www.google.se/search?q=bl%C3...trand&tbm=isch

Tack Fnusfröken för snabbt och redigt svar! Kruset har fått sin förklaring och glad är jag för det, det är kul att få lite historisk kuriosa kring sina byttor, pottor o annat!
      Och hur kunde jag missa alla de bilderna du googlat fram? Jag hittade, som sagt, endast två bilder - jag tror ordet "urna" sållade bort alla andra bilder...
      Tack igen!
      "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
      och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
      k

Comment

Rörstrand modell A. I denna serie ingår nr. 1-10. Nr1 rymmer 0,4 dl och nr 10, 13 liter.
        Kruka och inget annat....

Comment

Working...
        X