Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand ? Sockerskål GUL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rörstrand ? Sockerskål GUL

Jag önska hjälp av er porslin kunniga om till vilken servis denna sockerskål hör hemma ? Ligger någon känd designer bakom denna ?

Som vanligt är det svårt att få bra bilder på stämplar
    Jag tycker MF ser ut att vara korekt medans GB kan vara GR ? nedre böjen på G och B saknas. Men tycker att det bör stå GB med tanke på böjen.

Färgen utvändigt är gulaktig och inne är den helt vit

Click image for larger version

Name:	Sockerskål - Rörstrand.JPG
Views:	1
Size:	38,9 KB
ID:	583903
    [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

Himla snygg! Jugend.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

MF är en av de vanligaste sekelskiftesmodellerna på Rörstrand, men liknande fanns på alla europeiska fabriker. Den kadmumgula fondmålningen (påsprejad) finns både på Rörstrand och Gustavsberg vid denna tid. Ingen känd konstnär bakom.

Comment

Modell MF - Gul Fond

Stort tack Peter S !

Jag sökte runt lite och hitta mer info.
        Att denna skål i en priskurant från 1918 gick under benämningen Gul fond, 1775

Men hitta inget om hur länge denna MF modell fanns. Hitta en kanna på AP med en annan dekor.
        [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

Comment

Hmmm, med reservation...Jag tror att Gul Fond är en och 1777 är en annan dekor som denna modell tillverkades i det aktuella året. Men priset på dessa var nog samma eftersom de hamnade efter varandra i priskuranten.

Comment

Working...
          X