Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rörstrand??
Collapse
X
-
Här finns snipan koster
-
Hallå Krille,Ursprungligen postat av Krille Visa inläggOkej Platen
Ja koster är dekoren!
min keramik måste ju va rörstrand, eller hur??
Finns det ostämplat rörstrand?
Jag har en bringare i samma modell ,finns ett nummer 4203
MVH
Krille
Som sagt, ingen expert. Visst förekommer ostämplat porslin och det mesta talar väl för Rörstrand.
Dels kan man ha missat, dels kan det vara restaurangporslin. Din tillbringare, har den samma dekor som
såssnipan och är den också ostämplad? Ganska många dekorer saknar tjusiga namn.
Nuffrora 4203 är säkert modellbeteckningen för just den här bringaren som sannolikt finns med flera olika dekorer.
So long...
PS. Jag samlar på Blått Band, Percy, Gefle och som exempel kan nämna det finns fyra olika modeller av tillbringare med två till fyra storlekar
av varje för att nu inte tala om omelettformar med 15 olika modeller. Alla djupstämplade med olika beteckningar och alla med dekornamnet Blått
Band.Last edited by Kim von Platen; 2012-12-12, 15:01.
Comment
-
Trevligt...Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Krille,
Som sagt, ingen expert. Visst förekommer ostämplat porslin och det mesta talar väl för Rörstrand.
Dels kan man ha missat, dels kan det vara restaurangporslin. Din tillbringare, har den samma dekor som
såssnipan och är den också ostämplad? Ganska många dekorer saknar tjusiga namn.
Nuffrora 4203 är säkert modellbeteckningen för just den här bringaren som sannolikt finns med flera olika dekorer.
So long...
PS. Jag samlar på Blått Band, Percy, Gefle och som exempel kan nämna det finns fyra olika modeller av tillbringare med två till fyra storlekar
av varje för att nu inte tala om omelettformar med 15 olika modeller. Alla djupstämplade med olika beteckningar och alla med dekornamnet Blått
Band.
Japp samma dekor ingen stämpel!
Comment
-
I just det här fallet tror jag att det rör sig om porslin som varit till salu i en postorderkatalog. Varken postorderfirman eller Rörstrand har nog inte haft någon avsikt att skylta med att det är ett särskilt fabrikat. Obs att denna typ av porslin även såldes av IKEA (som ju började som postorderfirma) och EPA. Oftast onamnat och omärkt. Det fyrsiffriga numret är nog dekorens nummer som den hade på Rörstrand vid framställningen.
Comment
Comment