Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Diana verkar ha varit framtagen speciellt för den amerikanska marknaden. Man ser mer av den där (eller på eBay) än va man gör här hemma. De flesta delarna brukar också vara märkta med "Made in Sweden". Stämmer det för dina delar också? Dessutom brukar det stå både Diana och ett dekornummer (5 siffror, men troligen inte på din odekorerade), vilket gör att jag tror att själva modellen kallas Diana. Ja, den här är verkligen en udda fågel i Rörstrands produktion. Svårt att säga varifrån förebilden kommer. Det verkar vara någon slags nyklassisk inspiration, men jag har inte sett någon direkt förlaga.
    http://www.ebay.com/itm/Rorstrand-Di...-/400219291330
    Hallå Peter,
    Tack för svar. Nej, Made in Sweden finns inte på någon del i min servis. Inget dekornummer. Diana med dekor/dekorer finns inte med i de förteckningar jag har till hands så jag gissar
    att servisen odekorerad togs fram för i första hand svenska marknaden i uselt gods och med sengustivianska förebilder för att senare förses med diverse tidsenliga (taskiga, min anmärkning) dekorer
    för export till bl a USA. Materialet i de "nyare" ser inte ut att vara flintgods. Gott Nytt År, Peter.
    So long...

    PS. Håll med om att utformningen av modellen talar annat språk än dekorerna.

    Comment


    • #62
      Ja, flintgodset som Diana gjordes i är inte av allt för hög kvalitet. Men jag tror inte att den odekorerade är äldre än den dekorerade. Modellen heter HU och började tillverkas ca 1930. Dekorerna är ett sammelsurium av sånt som är modernt, sånt som är romantiskt eller sånt som är lite pråligt... Men jag håller med om att det inte passar särskilt bra till godset.

      Comment


      • #63
        Hallå och tack, Peter
        Jakten på info är över. Diana har gått och lagt sig. So long....

        Comment


        • #64
          På traven med tallrikar lägger jag ytterligare två. Det är en med bleka rosor och utan namn och så "Sissi".
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Här en kaffekanna med motiv som har likheter med tidigare presenterat porslin men inte helt.
            Bifogade filer

            Comment


            • #66
              Lars M. Det var en fin kaffekanna med en för mig okänd dekor.

              Comment


              • #67
                dekor 519 eller "Ryss":

                Comment


                • #68
                  Ännu en äldre Rörstrand. Vas 12cm hög,diam.7cm och djupstämplad GH 1, Dekoren ser lite holländsk ut tycker jag. Stämpeln säger tidigt 1900-tal, eller?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #69
                    Iris

                    Den här är väl inte direkt gammal (1872 - 1909) om man jämför med den del annat i tråden. Hur som helst så gillar jag dekoren. Om ni tycker att jag skickar in lite väl många bilder så beror det på att jag försöker lära mig att fota bättre..
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      Det kan aldrig bli för många bilder på vackra tallrikar, Hossbach

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        Det kan aldrig bli för många bilder på vackra tallrikar, Hossbach
                        Instämmer med Rosa. Det är Du, Hossbach, och Lars M som håller liv i tråden. Fortsätt gärna med det.


                        Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                        Den här är väl inte direkt gammal (1872 - 1909) om man jämför med den del annat i tråden. Hur som helst så gillar jag dekoren. Om ni tycker att jag skickar in lite väl många bilder så beror det på att jag försöker lära mig att fota bättre..
                        Skulle tråden vara strikt för 1800-talets första hälft så tror jag den hade haft så gott som noll aktivitet. Dekorer över hundra år passar bra. Även om jag tycker att vi inte behöver ha några alltför strikta begränsningar.

                        För övrigt ett underbart fotografi på en vacker tallrik!

                        Comment


                        • #72
                          Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                          Ännu en äldre Rörstrand. Vas 12cm hög,diam.7cm och djupstämplad GH 1, Dekoren ser lite holländsk ut tycker jag. Stämpeln säger tidigt 1900-tal, eller?
                          Grattis till en vacker vas! Dekoren känns som omkring 1900, även om jag tycker stämpeln mest ser ut som den som användes mellan 1920-1938.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            OK! Då kommer några till ! Jag skulle gärna få tag i lite tallrikar från tidigt 1800-tal, men då funkar det nog inte att bara hålla koll på Tradera. Fynden gör man nog på annat håll, men det kräver mer fotarbete.

                            Etruriska vaser (ca 1858 - 1880)

                            Click image for larger version

Name:	Etruriska vaser.jpg
Views:	1
Size:	37,6 KB
ID:	546272

                            Hoang-Ho (1892 - 1925)

                            Click image for larger version

Name:	Hoang-Ho.jpg
Views:	1
Size:	82,3 KB
ID:	546273

                            Comment


                            • #74
                              Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                              OK! Då kommer några till ! Jag skulle gärna få tag i lite tallrikar från tidigt 1800-tal, men då funkar det nog inte att bara hålla koll på Tradera. Fynden gör man nog på annat håll, men det kräver mer fotarbete.
                              Etruskiska vaser är jag avundsjuk på. Den färgglada Hoang-Ho också, för den delen. Hittade några vanliga blåvita ifjol. Etruskiska vaser, dyker de upp på Tradera ibland? För på loppis och Second hand ser jag dem aldrig.

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                                Etruskiska vaser är jag avundsjuk på. Den färgglada Hoang-Ho också, för den delen. Hittade några vanliga blåvita ifjol. Etruskiska vaser, dyker de upp på Tradera ibland? För på loppis och Second hand ser jag dem aldrig.
                                Jag tror att den rätta benämningen är "etruriska vaser", åtminstone enligt litteraturen. De brukar dyka upp på Tradera några gånger om året.

                                Du har rätt i att den polykroma varianten av Hoang-Ho dyker upp sällan, på Tradera kanske någon gång om året.

                                Comment

                                Working...
                                X