Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Gammal Rörstrand kanna, Vad heter serien!!??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp! Gammal Rörstrand kanna, Vad heter serien!!??

Har kommit över en fantastiskt vacker kanna från gamla Rörstrand, men finner inte dennes likar någonstans!? Hoppas finna någon hjälp här hos er!

Jag vet ingenting om kannan, så om ni har info om årtal, värde osv. får ni gärna dela med er!

Tack på förhand! Click image for larger version

Name:	IMG_20110903_181758(1).jpg
Views:	1
Size:	121,6 KB
ID:	640035Click image for larger version

Name:	IMG_20110903_181734.jpg
Views:	1
Size:	90,4 KB
ID:	640036

Det ser ut som en vattenkanna till en tvättservis, från 1890-1910-talet kanske. Dessa hade sällan några namn om de inte hade exakt samma dekor som någon matservis.

Comment

Kan tyvärr inte ge dig något namn på kannan och instämmer helhjärtat med föregående inlägg, det du har är en tvättkanna. Har samma modell, men med annan dekor. Min är märkt "Göteborg" ej Rörstrand, troligtvis har Rörstrand övertagit modellen när de köpte upp Göteborg 1914.

Till kannan finns även tvättfat, tvålkopp, rakknivskopp (?) och även potta. Har dock aldrig lyckats hitta alla delarna med samma dekor. Priserna varierar från några hundralappar till 4-siffriga belopp.

Men jag måste säga att du fått tag i ett vackert exemplar! =)

Lägger till bilder på min kanna, tvålkopp och den mystiska rakknivsasken?. Vad hade man i den långa asken egentligen? Någon som vet?

Comment

Välkommen till forumet!

Jag tror att motivet som finns på din kanna även förekommer på någon servisdel från servisen Spets.

Cyanida:
        Till kammar har jag för mig.

Comment

Tack för ditt svar Kapten! Nu när du säger det, så har jag ett vagt minne av att pappa hade sin kam i asken på vårt torp när jag var liten.

TACK! =)

Comment

Tack!

Tack så hemskt mycket! Och visst måste det vara som du säger, kannorna är ju exakt lika i designen! Man vågar väl nästan till och med påstå att 60 kronor på en loppis var värt denna kanske ganska ovanliga skönhet då?

Comment

Working...
            X