Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har designat Bengali?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vem har designat Bengali?

Hejsan nu har jag letat som en galningen efter information om vem som har gjort Rörstrands serie Bengali. Hittar ingenstans vilket jag tycker är lite märkligt då den är så känd och populär. Så kanske någon av porslinsexperterna här vet?

Ursprungligen postat av Sloffe Visa inlägg
    Hejsan nu har jag letat som en galningen efter information om vem som har gjort Rörstrands serie Bengali. Hittar ingenstans vilket jag tycker är lite märkligt då den är så känd och populär. Så kanske någon av porslinsexperterna här vet?
    Hittar ingen designer men citerar ur Gammalt Porslin, svenska serviser 1790-1990.
    "Den österländskt-engelskinspirerade Bengali från 1948 kunde likaväl vara gjord 100 eller 50 år tidigare och hörde just därför till det sena 40-talets mest populära mönster".
    Man behövde något som kändes tryggt och bestående efter att just ha upplevt ett världskrig.....

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Hittar ingen designer men citerar ur Gammalt Porslin, svenska serviser 1790-1990.
      "Den österländskt-engelskinspirerade Bengali från 1948 kunde likaväl vara gjord 100 eller 50 år tidigare och hörde just därför till det sena 40-talets mest populära mönster".
      Man behövde något som kändes tryggt och bestående efter att just ha upplevt ett världskrig.....
      Är det inte konstigt att en sådan populär storsäljare inte har någon designer? Eller att det inte finns dokumenterat?

Comment

Det är inte så ovanligt att det är på det sättet. Många av Rörstrands dekorer är, precis som prylsnybben skriver, engelska med inspiration från öst. Vissa av mönstren köptes och kombinerades med varandra i många varianter, särskilt runt sekelskiftet 1800-1900.
        Rörstrand har förövrigt varit mycket duktiga på att låta sig "inspireras" från diverse firmor runt om i Europa.

Mvh simco

Comment

Ok tack båda för svaret

Comment

Working...
          X